Vészkijáratot nyitott napellenző helyett

iho/repülés   ·   2013.01.28. 15:05

Az Austrian Airlines OS831-es járata biztonságosan landolt múlt pénteken Larnakán. Az Airbus A321-es típusú repülőgép lassan gurult az állóhelye felé, közben az egyik légiutas-kísérő odalép a második vészkijárati sorban az ablak mellett ülő utashoz, és udvariasan megkéri, hogy húzza fel az ablak napellenző rolóját. A 9A széken ülő tapasztalatlan utas, ránézett a mellette lévő ajtóra, és egyetlen, ügyes mozdulattal megfogta a legnagyobb kart, és a pirossal jelzett irányba húzta, elvégre rá volt írva, hogy „PULL”, ő pedig meghúzta. A vészkijárat abban a pillanatban kinyílt, és egy másodperc alatt kirobbantotta helyéről a vészcsúszdát, az pedig előírásszerűen felfúvódott.

Mivel a repülőgép már a földön volt, így a 137 utas közül senki nem sérült meg, nagy baj nem történt. Ugyanakkor a légiközlekedés biztonságáért aggódók között felmerült a kérdés: mennyire biztonságos az ülések kiosztása? A repülésben rutinosak számos olyan helyzetet fel tudnak sorolni, amikor az utasbiztonsági ellenőrzésen átesett utasok komoly zavart okozhatnak a repülőgépen, egyetlen penge vagy robbanószer nélkül. Az ügy szerencsésen végződött, az utas – a személyzet elmondása alapján – nagyon sajnálta a malőrt, és állítólag soha többé nem fogja a rossz kart megfogni.

Német légibiztonsági szakemberek azonban azt javasolják, hogy a vészkijáratok mellé ülő utasokat újra erősen profilírozzák – eddig is volt arra szabály, hogy ezekre a helyekre csak angolul beszélő, kiegyensúlyozott, jó erőben lévő emberek ülhessenek. Vész esetén ugyanis ők kezdik a mentést: ők nyitják az ajtót, és ők segítenek a csúszda végén a földet érő többi utasnak. Az eset után felmerült, hogy ennél szigorúbb helykiosztási szabályok kellenek. Jelenleg ezeket a helyeket – a nagyobb lábtér miatt – felárral értékesítik a légitársaságok, így az utas megvásárolja az itt ülés jogát, ami megnehezíti, hogy a kabinszemélyzet más helyre ültesse, ha biztonsági szempontból így ítélik helyesnek.

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Elkészült a Koralmbahn!

iho/vasút   ·   2024.12.07. 18:00

Az ÖBB szerint a 127 kilométer hosszú vasútvonal készen áll az üzembe helyezési fázisra, már csak a futópróbák és a szakmai képzések vannak hátra a 2025 decemberére tervezett átadáshoz.