Vezetéktől vezetékig
Hétvégén elkezdődik az utolsó vágányzár, ezzel a Margit híd hosszas, és nem minden vitát, pereskedést nélkülöző felújítása végre befejeződik. A 4-es és 6-os villamosok forgalomkorlátozása augusztus 25-én, csütörtökön éjfélkor kezdődik. Az éjszakai 6-os villamos a Móricz Zsigmond körtértől az Oktogonig közlekedik majd, közben a Szent István körúton a Váci út és a Visegrádi utca közötti szakaszon kúszóváltót építenek be. Augusztus 26., péntek üzemkezdettől augusztus 28. vasárnap éjfélig a dél-budai végállomásoktól a Nyugati térig közlekedik a villamos, majd az éjszakai forgalmi rend (a kúszóváltó kiszerelése miatt) a csütörtök éjjelihez lesz hasonló. Augusztus 29-én, hétfőn üzemkezdettől vehetik birtokba a most már végleges Margit hídi pályát a villamosok. A vágányzár ideje alatt a pótlóbuszok a villamosokhoz igazodva: a kúszóváltó be- és kiépítése alatt, csütörtök és szombat éjszaka Oktogon–Széll Kálmán tér, a két időpont között Nyugati tér–Széll Kálmán tér között közlekednek.
Miből is áll ez az utolsó simítás? A híd átépítése alatt ideiglenes felsővezetékről kapták a villamosok az áramot, az új vezeték kihúzása után az oszlopok is elnyerik végleges formájukat, beépítik a lezáróelemeket és a csúcsdíszeket is. Eddig megfelelő kábelcsatorna hiányában a betáplálási kábelt sem lehetett a hídon elhelyezni, emiatt, és a régi vezeték miatt 30 kilométer/órás sebességkorlátozás volt érvényben.
Nem árt viszont, ha röviden áttekintjük a Margit híd felújításának hosszú kálváriáját. A történet igazán 2006-ban kezdődött, amikor a végre megérkező Siemens Combino villamosok miatt a nagykörúti villamospályát és a megállókat fel kellett újítani. A felsővezeték-tartó oszlopok felújítására viszont senki sem gondolt, ugyanígy felelőse sem lett a sorozatos dőléseknek.
Ekkor már egyre több szó esett az elodázhatatlan felújításról, szakemberek szerint a híd vasszerkezete is gyalázatos állapotban volt. A munkáknak végül 2009-ben, az augusztus 20-i ünnepek után láttak neki. A hidat a pillérek kivételével teljesen, szinte az utolsó csavarig újították fel, szakaszosan, teljes lezárás – bár voltak világtól elrugaszkodott tervek magas szinten is – szóba sem kerülhetett. Az első ütemben a híd északi pályáját újították fel, ideiglenes villamosvágányokat fektetve a déli oldalon. A közúti forgalmat az autóbuszok és a taxik kivételével kitiltották a hídról, a villamosok végül október 5-én térhettek vissza a hídra.
A teljes szerkezeti felújítás határideje 2010 augusztusa lett volna. Pénzügyi és időjárási nehézségek miatt viszont télen elindult az a csúszáslavina, amelyet aztán a munka befejeztéig nem is sikerült megállítani. Az északi pálya „új” ideiglenes vágányait 2010 júniusára helyezték üzembe. A déli pálya is megkapta ugyanazt a részletes, aprólékos szerkezeti felújítást, amivel az északi oldalon is találkozhattunk. A munka üteme felgyorsult, 2010 novemberének elejére elkészült a végleges villamospálya, és a hó közepére az autósok is birtokba vehették a forgalmi sávokat. A szigeti szárnyhídon viszont még javában folyt a felújítás, és az „apróbb” csinosításokkal (hídkorlátok, kandeláberek elhelyezése) sem végeztek még. A budai hídfő aluljáróját 2011. július végén, a szárnyhidat a próbaterheléssel augusztus elején adták át. A módosított, 2011 júniusi határidőhöz képest (2011 március volt az eredetileg kitűzött időpont) is késett nagyberuházás most hétvégén valóban véget ér?