Világháborús vadász a Hudsonban
Motorhiba miatt zuhant a Hudson folyóba a repülőgép, egy második világháborús nehézvadász. Az első hírek úgymond „kisgépet” emlegettek: valójában az egymotoros dugattyús légcsavarosok egyik legnagyobbika járt szerencsétlenül, egy hétvégi airshow-hoz kapcsolódó repülés során.
A P-47 Thunderbolt kíséretében két másik gép is repült, ezek a baleset után visszatértek a felszállás helyszínére, Farmingdale repülőterére, ahol az American Airpower múzeum a hét végére épp a P-47-esek tiszteletére rendezett légi bemutatót, a típus első példánya ugyanis hetvenöt éve, 1941 májusában teljesítette első felszállását.
Az 56 éves floridai William Gordon vezette gép a show előtti nap azért repült egy P-40-essel és egy mai kisgéppel New York fölé, hogy a jubileum alkalmából látványos légifotók készüljenek a Thunderboltról. A gép motorja azonban leállt, a pilóta egy száznyolcvan fokos fordulóval próbálkozott és megpróbált vízre szállni, de a nehéz gép feltehetően elvesztette a sebességét és a víznek csapódott, Gordon holttestét három órával a baleset után vitték a felszínre a búvárok.
A hatóságok szerint a pilóta a motor leállása után adott vészjelzést, ugyanakkor nem tudni még, hogy a motor leállását mi okozta. Egy szemtanú szerint a gép kétszer elpattant a felszínről, mielőtt belezuhant volna a folyóba. A pilóta kinyitotta a kabintetőt de már nem jutott ki a gyorsan elmerülő gépből.
A szombati repülőnapot nem tartották meg, egy következő vasárnapi rendezvényen, ahol a pilótának és gépének repülnie kellett volna, „missing-man” formációval emlékeztek meg a tragikus eseményről és Gordonról, egy gép kiválásával a P-47-esek kötelékéből.
Gordon gépe egyébként 1944-ben készült, de már nem vett részt a harcokban. Hatalmas tűzerővel rendelkezett, de bombavetésre, földi támadó szerepkörben is sokat használták az európai hadszíntéren.
1955-ig szolgált az amerikai légierő kötelékében, egyébként a Seversky P-35-ös révén távoli rokonságban áll azzal a Magyarországon is gyártott Re-2000 illetve Héja vadászgéppel, amely a Magyar Királyi Légierőben szolgált a világháború első éveiben, és amellyel Horthy István repült és halt repülőhalált.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!