Villamos a híd alatt

iho   ·   2013.10.14. 17:45
00

A BVV (Budapesti Városi Vasút) másodikként, 1889. szeptember 10-én átadott vonala is a Duna partját célozta meg, a Városligettől az Akadémiáig futott. A teljes vonalhosszabbítást végül az Erzsébet híd megépítése, és ezzel a pesti korzó rendezése valósította meg.

Az első tervek még 1885-ben születtek, az 1893-as hatósági bejáráson a millennium évére, 1896-ra tervezték az átadást. Ezt a két új Duna-híd (Ferenc József és Erzsébet hidak) építésének terve hiúsította meg. Az ötletet 1899-ben vették elő újra, a korábban meghatározott méreteket is némileg módosították: a viaduktszakasz szélességét megnövelve, 2,7 méteres vágánytengely-távolságot írtak elő. Az akkor már BVVV nevet viselő villamostársaság (Budapesti Villamos Városi Vasút) 1900. február 24-én kötötte meg a területhasználati szerződést a fővárossal. Az építkezéssel az év október 20-ra(!) végeztek.

Az épülő Erzsébet híd a XX. század elején<br>A képre kattintva fotógaléria nyílik<br>(az archív képek forrása: fortepan.hu)

A villamosvonal folytatásának azonban a hídépítés volt az akadálya. A kor szokásainak megfelelően hosszú körjáratot indított 1900 végén a társaság: a készülő híd északi és déli hídfője között a Nagykörutat érintve jártak a sárgára fényezett kocsik. 1903. október 14-én, a híd hivatalos átadása előtt két nappal közlekedett először a dunaparti villamos északról az Eskü (ma Március 15.) térig. Szintén ekkor adták át a Lipótvárosból az Akadémia felé egyből a Kossuth térre vezető szakaszt. Az akkori forgalmat a maival összehasonlítók két feltűnő különbséget vehetnek észre: a Lánchíd alatt a felújítás után, 1949-től, a Szabadság (Ferenc József) híd alatt 1951-től vezet át a villamospálya.

A második világháború a hídszerkezetet komolyan megrongálta, az újjáépítést az eredetihez hasonlóan, ám egy szakaszon viadukt helyett támfalas megoldással végezték. Mivel a hetvenes években már komoly beázások okoztak korróziót, a korszerűsítés elengedhetetlenné vált. Több terv készült a felújításra, de volt ötlet a megszüntetésre is. A viaduktszakaszt végül – az eredeti formában – 1995 áprilisa és szeptembere között újították fel, ez is hozzájárult talán ahhoz, hogy a National Geographic szavazásán a legszebb vonalak közé választották.

Villamos a viadukton

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

900 kilométernyi vasúti mobilkommunikációs rendszert épít ki a MÁV és a GYSEV

iho/vasút   ·   2020.07.04. 18:00

Modern vasúti forgalomirányítási rendszert vesz használatba idén a MÁV és a GYSEV. A több éves kiépítés, telepítés és tesztelés befejeződött, az alapot az úgynevezett GSM-R (Global System for Mobile Communications – Railway) projekt első üteme adja, amely fokozatosan kiváltja a régi, különféle megoldásokból álló, analóg vasúti rádiós rendszereket, és előremutató változásokat hoz a vasúti közlekedésben.