Vitorlázógép balesete Kaposújlakon: beakadt a másik csörlőkötél
A Közlekedésbiztonsági Szervezettől kapott információk végre világossá tették a szombat délutáni baleset lefolyását. A német Grob gyár Astir típusú együléses teljesítménygépe csörlésből szállt fel Kaposújlakon, ilyenkor egy a reptér túlvégén lévő motoros szerkezet hosszú drótkötéllel húzza a gépet, amely megfelelő sebességnél elemelkedik és magasságot gyűjt, majd a pilóta a kabinban lévő kioldóval kioldja a kötelet és önállóan repül tovább. Rendszerint a csőrlőtől a startnál várakozó gépekig egyszerre két kötelet húznak ki valamilyen járművel.
Ebben az esetben az egyik kötéllel elstartoló Astir farokrészébe valamilyen okból beakadt a másik kötél, tehát a vitorlázógép ezzel együtt emelkedett a levegőbe. Az egyik, helyesen beakasztott kötelet a pilóta leoldotta kb. 2-300 méteren, de a bekadt kötél továbbra is a gép farokrészén marad.
A beakadt kötelet ezután a gép tovább vontatta magával, miközben az már erősen fékezte a repülését. Lehet, hogy a pilóta nem tudta az okát, miért repül az Astir lassabban és alacsonyabban a szokásosnál. Láthatóan nyomta a magassági kormányt, hogy tartsa a sebességet, de aztán a kötél méginkább lefékezte, majd egy kerítésben is elakadt. A repülőgép ekkorra már erősen megmerült, és sebességét teljesen elvesztve a kivizsgálók becslése szerint mintegy 10-20 méter magasból, függőlegesen de talpon esett a napraforgó-táblára, és amint ezt a Kapospont fotói is mutatják, a gépnek nem volt csúszásnyoma.
Korábban írtuk:
Lezuhant egy vitorlázó repülőgép a kaposújlaki repülőtér közelében szombat délután, a sérült pilótát mentőhelikopter szállította kórházba - közölte honlapján a Somogy Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság.
A sérültet a mentők a kaposvári hivatásos tűzoltók segítségével emelték ki a járműből, a mentési munkálatokat pedig a katasztrófavédelmi műveleti szolgálat vezeti, olvasható a távirati iroda hírében.
Az MTI később úgy értesült, a vitorlázógép röviddel a felszállást követően zuhant le. A jelentés így fogalmaz: „a balesetet feltehetően az okozta, hogy a gép magasba emelkedését segítő két huzal egyike a leoldást követően beleakadt gép farkába, és a földre rántotta a repülőt".
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!