Volt egyszer egy gyors 17-es busz

Istvánfi Péter   ·   2013.02.26. 15:30
00

Egy cikk illusztrációja után kutatva akadt a kezembe ez a kép, ami a néhai gyors 17-es busz egyik elakadt járművét mutatja a Horváth Mihály téren. A szabálytalanul parkoló autó miatt a busz nem tudott befordulni a Kis Stáció utcába, így meg kellett várnia a BKV-s helyszínelőt, akinek a fedezésével biztonságosan vissza tudott tolatni, majd újból ráfordulni az utcára. A fotó manapság már megismételhetetlen, a kétoldalt található foghíjtelek ugyanis már beépült, az út szélén pedig parkolókat alakítottak ki, ami miatt lehetetlenség busszal befordulni a sarkon. Csakúgy, mint ezen a régi képen.

Maga a járat a hatvanas évek közepén indult meg ekkor még 117-es számmal, az alap 17-es busz gyorsjárataként. Egy évtized múlva megkapta a gyors 17-es számot, innentől kezdve egészen a 2008-as megszűntetéséig viselte azt.

A cikk szerzője főiskolás korában sokat használta a járatot, a Kőbánya alsóra beérkező vonatról könnyen kiszúrható volt a Vaspálya utcán a dugóban ácsorgó busz. Ilyenkor nyugodtan el lehetett engedni a megállóba épp beérkező 9-es buszt, az utazóközönség legnagyobb melepetésére. Az utasok nagy része ugyanis nem is tudta, hogy ott egy másik busz is megáll. Ezt követően begördült a gyors 17-es kocsija, általában egy 415-ös Ikarus, az utasterében néhány fővel.

Innentől kezdetét vette a zavartalan suhanás, általában a Hungária Körútnál érte be a gyors 17-es a 9-est, de száguldott is tovább, Kőbánya alsó után az első megállója ugyanis az Orczy tér volt. Itt minimális utascsere (1-2 fő leszállt) után következett a végállomás, a Harminckettesek terének sarkán. Itt jellemzően szintén senki se várta a buszt, így egy rövid állás után a legtöbbször üresen indult vissza a kocsi.

Eladkadt 415-ös a célegyenes előtti ráfordítóban<br/>(fotó: Istvánfi Péter)

Mint látható, akkoriban már nem sok értelme volt a járatnak, kevesen tudtak róla, még kevesebben használták, valós utazási igényeket nem fedett le.

Van még olyan buszjárat, ami szerintetek teljesen felesleges? Vagy éppen ellenkezőleg, megszűnt és most nagyon hiányzik?

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.