Webasto–Goldhofer együttműködés a környezetbarát földi kiszolgálásért

Kiss Bertalan   ·   2021.12.02. 15:00
Sherpa-e-im-Einsatzt7

Az Airport Europe 2021 szakkiállításon mutatta be a Webasto legújabb akkumlátor- és töltőberendezés fejlesztéseit és az akkumulátorokhoz tartozó, úgynevezett thermomenedzsment-rendszerét. Utóbbi az akkumulátorok optimális hőfokon történő üzemelésérét, töltésért felelős. A Webasto megoldásait elsőként a Goldhofer reptéri kiszolgáló járműveibe, két különböző vontatóba építették be.

A reptéri földi kiszolgálás az a kategória, ahol a legkisebb számban alkalmaztak elektromos meghajtású eszközöket, jellemzően az önjáró utaslépcső és a mobil poggyászrakodó szállítószalag kettősével ki is merült az eddigi alkalmazás. Az elektromos, belső forgalmú buszok területén is csak az elmúlt néhány év hozott jelentős áttörést. A vontatótargoncák esetében, az eddigi környezetvédelem, de inkább gazdasági megfontolás, a palackos gázok alaklamazásában, a gyors cserélhetőségére korlátozódott.

 A Webasto töltőberendezése

A Weabsto, a moduláris és összekapcsolható lítiumion akkura alapoz elsősorban ott, ahol komoly teljesítményigényre van szükség, például a vontatójárművek vagy vontatótargoncák esetében. A töltőberendezéseknél a többfunkciós megoldásokra koncentrálnak, mind töltési teljesítményben, mind feszültségben, és nem utolsó sorban arra, hogy különböző összetételű akkumulátoroknál (például nikkel–kadmium, lítium–vas–foszfát, stb.) szintén alkalmazhatók legyenek. A töltési folyamatok okostelefonról vagy tabletről egyaránt felügyelhetők, elindíthatók, leállíthatók.

A moduláris akku-egység

Az úgynevezett termomenedzsment-egységek – köztük az eBTM 2.0 – már bevált és sorozatgyártásban van, az elektromos üzemű, közepes- és nehéz tehergépkocsikhoz, autóbuszokhoz szállítja be a Webasto. Hűtőteljesítménye 7,5 kilowatt, fűtőteljesímténye 10 kilowatt és egy modul 210 kilowattórás akkukapacitásig alkalmazható, 400 és 800 voltos tápfeszültség mellett. A hőátadó közeg tetrafluorpropán gáz (R-1234yf).

eBTM 2.0 termomenedzsment

A moduláris akkukat és az új töltőberendezéseket elsőként az európai és észak-amerikai piacokon vezetik be 2022-ben.

Goldhofer BISON E 620 – vonórudas traktor

A négykerék meghajtású és összkerék-kormányzású vontató 17, 21, 26 és 28 tonna maximális üzemi tömeggel működhet, a maximális vontató-toló kapacitása 250 tonna, a vonószerkezetek 205 kilonewtonra méretezettek. Az akkucsomag 5×35 kilowattóra teljesítményű, ami a fenti moduláris egységekből áll össze, 400 voltos kimenő tápfeszültséggel és 22 kilowatt teljesítménnyel tölthető. A meghajtómotor 115 kilowattos (156 LE) teljesítményű, 609 newtonméteres, ami egy 6 előre- és 3 hátrameneti fokozatú, ZF hidrodinamikus automata váltón át hajtja meg a kerekeket. Az opciós listáról érdemes megemlílteni a gyalogvezetésű távirányítás lehetőségét.

BISON E 620 elektromos vontató

Goldhofer SHERPA E / New Gen

A SHERPA-széria legújabb, elektromos üzemű változatai, összesen ötféle típust gyártanak, 4–8 tonnás üzemkész önsúllyal. Ezt főleg a gyári ballasztkészlet biztosítja. A 4 és 5 tonnás változatok (E4; E5) egy 35 kilowattóárás akkuegységgel szerelt. A 6 tonnásnál (E6) mi választhatunk, hogy 35 vagy 70 kilowattórás (2×35 kWh) csomag legyen, a 7 és 8 tonnásban (E7; E8) egyaránt két akkuegység van. A tápfeszültésg szintén 400 volt, a töltés CCS Type 1 vagy 2; CHAdeMO és GB/T csatlakozókon át lehetséges. Egy akkumulátor esetén legfeljebb 50, két akkunál maximum 70 kilowatt teljesítménnyel tölthetők, a töltőberendezés a vontatóba van építve. Opcióként 22 kilowattos is kérhető. Az E4 és E5 típusnál a motor közvetlenül hajtja meg a hátsótengelyt, „Eco“ üzemmód és fékenergia-visszatáplálás is van.

Az E6; E7 és E8 típusoknál már beépítették az akku-hőfokszabályozást, a hátsótengely Kessler gyártmányú, közvetlenül hajtott, de bolygókerekes kerékagy-áttételellel is rendelkezik.

A SHERPA E-széria már elektromos üzemmel is

A vonószerkezetek 25, 30, 35, 40 és 50 kilonewton terhelésre méretezettek. Egységesen legfeljebb 50 tonna felszálló tömegű repülőt tolhatnak-húzhatnak. A maximális vontatható tömeg az E4 és E5 típusnál maximum 60 tonna, a többinél 80 tonna lehet.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

ITA helyett megint Alitalia?

iho/repülés   ·   2022.01.24. 09:00

Az arculatot a cég tavaly megvette, de az Unió az állami beavatkozást ahhoz kötötte, hogy az új cég ne legyen a régi... Tárgyalások a Lufthansa csoporttal a légitársaság negyven százalékáról.