Winter is coming

iho   ·   2019.01.08. 08:45
3067

A múlt szombati és a héten következő havazások hírére elérkezettnek láttuk az időt, hogy megkérdezzük a MÁV-ot, konkrétan milyen lépésekkel készülnek a télre. Mitől késnek a vonatok? Ki figyeli az időjárás jelentést? Mely váltókra kell fokozottan ügyelni? Lesz-e elég hómunkás? Milyen munkagépek állnak csatasorba, ha fokozódik a helyzet? A MÁV Kommunikációs Igazgatósága tömbösítve válaszolt, mutatjuk.

A MÁV-csoport felkészült a téli, zord időjárás, erős fagy, sűrű havazás, hófúvás által okozott forgalmi zavarok és közlekedési akadályok elhárítására. Célunk a fennakadások elkerülése, a pálya szabadon tartása, annak érdekében, hogy az utasokat minél kevesebb kellemetlenség érje egy esetleges nagyobb havazás vagy rendkívül hideg időjárás esetén. Fontos kiemelni, hogy a vasút a havas, zord téli időjárási körülmények között is biztonságosabb eljutást kínál, mint a közúti közlekedés.

A felkészülés már korábban elkezdődött, a szakemberek felmérték a hóakadályok elhárításához szükséges szerszámok, eszközök, készletek állapotát és a rendelkezésre álló mennyiséget. A hófúvás által veszélyeztetett szakaszokon átvizsgálták a hordozható hófogó táblákat. Megtörtént a váltók hó- és jégmentesítéséhez, a felüljárók, peronok takarításához, csúszásmentesítéséhez szükséges mennyiségű váltókenőanyag, jégmentesítő folyadék, fagyálló, illetve homok, kézi szerszámok (pl. seprű, jégkaparó, lapát, jégmentesítő szóráshoz kézi permetező) beszerzése, továbbá a hóeltakarító gépek (hóekék, hóolvasztók) karbantartása. A vasúthálózaton található több mit 1500 villamos és a gázüzemű váltófűtő-berendezésnél ellenőrizték az állomási villamos váltófűtők működését. A felsővezetéki hálózatot, a villamos berendezéseket felülvizsgálták, a dízelmozdonyokra szerelhető hóekék is rendelkezésre állnak a nagyobb csomópontokon.

Ritka, hogy a hóekés gépeket komolyabb ellenfél ellen kelljen bevetni, de nem példa nélküli... Polgárdi, 2010. február 14. (fotók: Vörös Attila)

A vasúthálózaton jelenleg 66 különféle hókotró áll rendelkezésre, továbbá egy Unimog típusú hómaró. A folyamatos fejlesztésnek köszönhetően a MÁV hálózatán már egyre több szolgálati hely rendelkezik váltófűtő berendezéssel, így például az 1-es, 2-es, 25-ös, 30-as, 40-es, 100-as, 120-as vasútvonal, továbbá a KÖFI vonalak.

A hálózati szintű téli forgalmi ügyeleti beosztás alapján – amennyiben külső munkaerő bevonása is szükségessé válik – biztosított az esetlegesen bevonandó többletlétszám. Az OMSZ honlapján megjelenített várható időjárási eseményeket a vasúttársaság érintett szolgálata nyomon követi, a várható időjárásról tájékozódik, a szükséges intézkedéseket meghozza. A hibaelhárítás érdekében a MÁV hálózati szintű, folyamatos készenlétet működtet.

Annak érdekében, hogy a hideg idő a kocsik fedélzetén ne okozzon problémát, kiemelten figyelik a vasúti járművek fűtési és világítási berendezéseinek működőképességét. A személyszállító vasúttársaság a vonatokat a kiindulási állomásukról – az időjárási körülményektől függően – akár 120–180 perces előfűtéssel indítja. A vonatok fűtése általában a vontatójárműről, elektromos energiával működik, az újabb típusú kocsikban lehetőség van a hőmérséklet szabályozására is. A fűtés működőképességét minden vonat indulása előtt ellenőrzik. Az üzemképtelen fűtésű járművet – ha erre mód és lehetőség van – még a vonat indulása előtt megjavítják. Amennyiben ez nem sikerül, a személykocsit kisorozzák a vonatból, egy másik kocsival pótolják.  Arra kérjük utasainkat, amennyiben nem érzik megfelelőnek a kocsi belső hőmérsékletét, forduljanak bizalommal a jegyvizsgálókhoz, akik lehetőségeikhez mérten igyekeznek a szükséges intézkedéseket megtenni a komfortos utazás érdekében.

Nagyobb és tartós havazás esetén a váltók sínszerkezetei között megtapadhat, megfagyhat a hó, amely akadályozhatja a váltók működtetését, a vonatközlekedésben átmenetileg torlódásokat, lassulásokat okozhat. Hóátfúvások olyan helyen fordulhatnak elő, ahol a terepviszonyok (kis magasságú vasúti töltés, alacsonyan, völgyben lévő vasúti pálya, illetve a sínek melletti szabad területek) miatt a szél akadálytalanul ráfújhatja a havat a vasúti pályára. Előfordulhat, hogy a viharos, orkán erejű szél, ónos eső vagy jég miatt a felsővezetékre dőlnek fák, illetve a hirtelen, jelentős hőingadozás miatt a felsővezeték szerkezeti elemei megsérülnek, ami ugyancsak megnehezítheti a vonatközlekedést.

A szombati hó az agárdi peronon maradt

A MÁV-Start az üzemzavarok – így a téli időjárás miatti nehézségek – kezelése során a megfelelő kommunikációs csatornákon keresztül fokozott figyelmet fordít az utazóközönség tájékoztatására. A vasúttársaság az állomásokon hangosbemondón keresztül, a vonatokon pedig a fedélzeti utastájékoztató rendszer segítségével (vizuális kijelzőkön, hangrendszeren), illetve a jegyvizsgálók útján informálja az utasokat. Rendkívüli esetben megszervezi az alternatív közlekedést, szükség esetén vonatpótló buszokat is rendelhet. A vasúttársaság a rendkívüli közlekedési helyzetekről a MÁV-csoport honlapján és a Mávinfrom hírei útján is tájékoztatja az utasokat. Érdemes letölteni a Vonatinfó nevű okostelefonos alkalmazást, mely a vonatok aktuális forgalmi helyzete mellett a fennakadások okozta késésekről is gyors és pontos információt ad, és a Mávinform közleményei is megtalálhatók rajta.

Azt már mi tesszük hozzá, hogy a Mávinform-szolgáltatás nemrég a Facebookon is elindult, érdemes itt is követni az eseményeket! Ha már okostelefon, akkor még a Vonatdroid alkalmazást is kiemelnénk, ezzel a legegyszerűbb áttekinteni a vasúti helyzetképet.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek