Zárlatok és sértések: rövidebb úton, vagy kerülővel Nyugat-Európából Moszkvába

iho/repülés   ·   2022.04.12. 09:00
a19fb4a7a677caf3c75f103da77b1549

Orosz kormányzati Il-96-os finn légtérben, a Brüsszelből induló gép óvatosabb kurzust választott. Utazási nehézségek az oroszoknak, másfél millió plusz utas a Turkishnek.

A háború kitörése óta életbe lépett kölcsönös korlátozások közepette ismét sor került néhány különleges repülésre, de a mostani körülmények közepette ezek sem lehettek mindig sima lefolyásúak, legalábbis ami az utóhatásokat illeti.

Emlékezetes volt például nem sokkal a zárlatok elrendelése után nem sokkal annak az Aeroflot A350-es története, amely Miami felől repült Moszkvába, és a szokott „békebeli” útvonal érdekében a kanadai légiirányítóknak azt jelentette, hogy „humanitárius repülést” hajt végre, ezért kéri az engedélyt a számára már tiltottnak minősített légtér használatára. A kanadai irányítók a nemzetközi normáknak megfelelően erre pozitívan reagált, de ezek után két további gép próbált ugyanilyen módon ugyanilyen útvonalon repülni. Ezek a nyilván szintén az Egyesült Államokban rekedt oroszokat hazaszállító Aeroflot-járatok már nem léphettek be a kanadai légtérbe. Ugyancsak az első napokban egy másik Aeroflot-járatot tanácsoltak el az európai légtérből, ez a gép Moszkvából tartott Veronába, és Görögországon át akart berepülni.

A friss történetek az orosz diplomatákat érintő kiutasítási hullám kapcsán zajlottak. Korábban beszámoltunk arról, hogyan hoztak haza az Egyesült Államokból oda illetve az ENSZ-hez akkreditált oroszokat, az akkori főszereplő egy Rosszija Il-96-os volt, és ugyancsak egy ilyen gép fedélzetén tért haza a napokban ismeretlen számú diplomata Berlinből és Brüsszelből.

A szélestörzsű, négy négyhajtóműves utasszállító használata több szempontból érthető, egyrészt épp a zárások miatt a szokásosnál nagyobb hatótávolságú gépekre van szükség, amelyek azonban minden porcikájukban orosz gyártmányok kell, hogy legyenek, és ráadásul kell a kapacitás is, hiszen az ilyen kiutasítások alkalmával nemcsak a diplomaták, hanem családtagjaik is haza kell, hogy költözzenek.

A probléma az első repüléssel volt, amikor is a finn kormány most nyilvánosságra hozott tiltakozása szerint egy orosz kormánygép a Helsinkitől keletre fekvő Porvoo közelében sértette meg a finn légteret.  

A Simple Flying mindkét repülésnek leközölte a Fightradar-térképét, ezek szerint a két út egészen másképp zajlott. A feltehetően légtérsértő gép Berlinből indult, és ha nem is próbálkozott valamiféle teljesen egyenes útvonallal, viszonylag rövid repülést választott, a Balti-tenger fölött ment északkeleti irányba, majd keletnek fordult a viszonylag keskeny Finn-öböl vonalát követve Szentpétervár felé, ekkor sértette meg a helsinki kormány szerint a finn légteret, feltehetően a tenger fölött, de eszerint túl közel a parthoz.

A finn portálok szerint a történet nem volt véletlen, azután történt, hogy Helsinkiben bejelentették, hamarosan hivatalosan is kérik majd a most még semleges ország felvételét a NATO-ba. Ugyancsak ezután történtek súlyos hacker-támadások a finn kormányzati számítógépes rendszerek ellen. Érdekes, hogy ezek után nem sokkal a Brüsszelből induló gép nem kockáztatta a szűk átjárást a Finn-öböl felett, és megtette a zárlatok óta szokásos hosszú útvonalat, megkerülve északról Skandináviát, majd a Kola-félszigetnél fordult délnek és repült Moszkva felé az orosz légtérben: ennek a járatnak már nem volt fontos a finn légtér megközelítése.

Mint korábban írtuk, Moszkva és a külvilág, sőt, Európa között is megvannak a légi kapcsolatok, például az Air Serbia légitársaság belgrádi járatai révén. Egy másik érdekes hír, ami a napokban megjelent: a Turkish Airlines kormányzati támogatással kötött megállapodást másfélmillió (!) orosz turista utaztatásáról Oroszországból Törökországba, ami nyilván azt jelenti, hogy az oroszok az előlük most elzárt európai üdülőhelyek helyett a török tengerpart bevételeit erősítik, illetve plusz lehetőségeket kapnak arra, hogy a korábbi szokásos közvetlen járatok vagy átszállások helyett mostantól elsősorban Ankara és Isztambul legyen a fordítókorongja az orosz légiutasoknak a világ sok más, nem zárlatos tája felé.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Repülés Hajózás Nagyvasút Légiközlekedés Belvíz

Brüsszel döntött: 2040-ig el kell készülnie a Budapest–Bukarest NSV-nek

iho.hu   ·   2024.06.17. 11:45

Jóváhagyták a TEN-T transzeurópai közlekedési hálózat fejlesztésére vonatkozó új uniós rendeletet, benne a magyar és a román főváros közötti nagy sebességű vasút megépítésére vonatkozó passzust. A döntés végleges, a hálózatot három lépésben fejlesztik tökélyre, a végső határidő 2050.