Élhető Budapest, 4. rész: figyelemre méltó megoldások Lipótvárosban és Ferencvárosban
Az V. kerület az egész fővárosnak minta lehet, közben Ferencváros a Bakáts térrel és környékével akar valamit kezdeni.
A közterek zöldfelületének, sétálásra alkalmas részeinek aránya alapvetően határozza meg, hogyan érezzük magunkat szűkebb, vagy akár tágabb lakókörnyezetünkben. Ez az arány Budapest jelentős részén mára tarthatatlanná, egészségtelenné vált nagyrészt azért, mert az elmúlt évtizedekben a gépjárművek száma rendkívül megnövekedett Budapesten: a főváros útjait nem ekkora autóforgalomra tervezték. Beszédes szám, hogy a felmérések szerint a fővárosi forgalomban résztvevő autósok harminc százaléka éppen parkolóhelyet keres. Mindez komolyan hozzájárul a belváros rossz levegőminőségéhez éppúgy, mint a balesetek számához.
A Fővárosi Önkormányzat, a BKK és tizenkét budapesti önkormányzat a következő hónapokban a főváros tizenöt releváns, a közlekedési kihívásokat jól szemléltető „mintaterületén” vezetnek be tesztjelleggel különböző közlekedésbiztonsági és forgalomcsillapítási intézkedéseket, amelyek kicsiben megmutatják, milyen lenne egy élhetőbb Budapest. Nyolc helyszínen augusztus 1-jén megkezdődtek a változások, ezeket vesszük sorra egy négyrészes minisorozatban.
Lipótváros tíz évvel ezelőtt még nagyon másként nézett ki. A Kossuth tér felújítása előtt a mainál sokkal csábítóbb lehetőség volt az itt található utcákon átvágni a belvároson, kikerülve a nagyobb utakon létrejövő forgalmi dugókat. Azóta – részben a Kossuth Lajos tér és környékének felújításához, részben más beruházásokhoz kapcsolódóan – nagyon megváltozott a városrész forgalmi térképe, és ma már kevésbé érdemes erre rövidíteni. Ez az átalakulás egy olyan folyamat, ami még nem zárult le. A közelmúltban is történtek olyan változtatások, illetve most is folyamatban vannak olyan fejlesztések, amelyek tovább csökkenthetik a Lipótváros átmenőforgalmát, és erősítik a városrész gyalogos- és kerékpárosbarát jellegét.
- Lezárták a Szabadság teret a Honvéd utcai csomópontnál. A Szabadság tér a Zoltán utca felől zsákutca lett a Honvéd utcáig. Az intézkedés eredményeképpen megfordult a Honvéd utca forgalmi iránya a Báthory utca és a Szabadság tér közötti szakaszon, kerékpárral kétirányban járható lett. A Vécsey utca és a Szabadság tér között akadálymentes kapcsolat létesült az úttest szintjének megemelésével.
- A kormány beruházásában átépült Kossuth térhez kapcsolódóan a Vértanúk tere is átalakult, bővült a gyalogos-kerékpáros övezet, és a téren – a beépített süllyedőoszlopnak köszönhetően – csak a 15/115-ös busz haladhat át. Az intézkedés hatására az átmenőforgalom radikálisan csökkent, hiszen megszűnt a Nádor utca felől a délről északra tartó forgalom. Az északról érkező tranzitforgalom azonban megtalálta a Szabadság téri kerülő utat, továbbra is sok lakossági panaszt okozott, és zavarta a lipótvárosiak mindennapi életét.
- Folyamatban van a Vadász utca és a Nagysándor József utca felújítása. A Nagysándor József utca új térkő burkolatot kapott, Vadász utca–Hold utca közötti szakaszának hálózati szerepe nincs, kapubehajtók ezen a szakaszon nem találhatók, gépjárműforgalom nélküli, gyalogos-kerékpáros övezet jön létre. Emellett a Vadász utcában a közlekedés iránya megfordul: megközelíteni majd a Podmaniczky tér felől lehet, elhagyni pedig a Báthory utca felé haladva lehetséges.
A lipótvárosi tapasztalatok egész Budapestnek rengeteg tanulsággal szolgálhatnak, hiszen ez a városrész hatalmas lépéseket tett már az autóforgalom kiszorítása felé.
Gyalogosbarát utcák a nyári hétvégéken
Még tavasz végén, a járványveszély idején döntött úgy a Ferencvárosi Önkormányzat, hogy egy-egy hétvégére 8–20 óra között a gyalogosoknak, kerékpárosoknak szabadítja fel Belső-Ferencváros északi részének utcáit. A Vámház körúttól a Kinizsi utcáig eső területre autóval, motorral vagy robogóval csak az érintett területre kiállított lakcímkártya vagy – albérlők esetén – bérleti szerződés bemutatásával lehet behajtani. A járműforgalom jelentősen visszaesett, és a kezdeményezés pozitív fogadtatásra talált, így az önkormányzat azt meghosszabbította. A nyári hétvégéken – a járványveszély elmúltával – már kisebb-nagyobb programokat is lehetett tartani az emberközelibbé váló útszakaszokon. A kerület most szeretné megismerni a helyiek véleményét a kezdeményezés folytatásáról, esetleg bővítéséről.
A Bakáts tér forgalomcsillapítása
Ferencváros Önkormányzata a Bakáts tér megújítására 2016-ban 250 millió forintot nyert el a Főváros TÉR_KÖZ városrehabilitációs pályázatán. A fejlesztés célja az volt, hogy a tér komplex megújításával és közlekedési rendszerének átstrukturálásával Belső-Ferencváros méltó, modern, de a hagyományait tisztelő új főteret kapjon. Ez a fejlesztés 2021-re valósulhat meg. A terveket és a projektet, illetve az önkormányzat ehhez kapcsolódó, nemrég lezárt felmérését itt lehet megismerni.
Az új terv egyik fontos eleme, hogy a Bakáts téren a keresztirányú gépjárműforgalom megszűnik, így a templom előtt és mögött valódi városi tér tud kialakulni, amin csak a gyalogosok, kerékpárosok haladhatnak keresztül. A forgalomtechnikai szakértők szerint ezek a változások kiszorítják a környékről az átmenőforgalmat, és így a csak azok használnák tér körül található utcákat, akik kifejezetten ide érkeznek.
A tervben szereplő forgalmi rend tesztelésére jött létre a mostani ideiglenes állapot. Ezáltal a gyakorlatban megismerve lehet véleményt kialakítani az új kialakításról.
A tesztidőszakban az autóforgalom a tér két hosszabbik oldalára korlátozódik, vagyis a téren – amely kettévágja a Ráday utcát – nem lehet keresztülhajtani. Autóval két módon lehetséges áthaladni a Bakáts téren:
- Egyrészt a Ráday utcán a Kálvin tér felől érkezve. Ekkor az autós a térre beérve csakis balra kanyarodhat, és a templom mellett továbbhaladva megint csak balra kanyarodva, a Knézich utcán hagyhatja maga mögött a teret.
- Másrészt a Ráday utca másik felén a Boráros tér felől közeledve a térre beérve csakis jobbra lehet kanyarodni, majd a templom mellett végighajtva ismét csak jobbra kanyarodva, a Tompa utcán lehet a Ferenc körutat elérni.
A teret érintő változások természetesen hatással vannak a környék több utcájának közlekedési rendjére is.
1. Megfordult az utca egyirányúsága az alábbi helyszíneken:
- Lónyay utca: Bakáts utca és a Boráros tér között a Bakáts tér felé
- Knézich utca: Hőgyes Endre utca és a Bakáts tér között a Hőgyes Endre utca felé
2. Kétirányú utca egyirányúvá vált:
- Bakáts utca: Közraktár utca és a Lónyay utca között a Bakáts tér felé
3. Zsákutcává alakították át:
- Bakáts utca: a Lónyay utca és a Bakáts tér között (utóbbinál lezárva)
4. Egyirányú utca, amely kétirányban kerékpározhatóvá vált:
- Lónyay utca: Boráros tér és a Bakáts utca között
- Tompa utca: Ferenc körút és a Bakáts tér között
- Bakáts utca: Közraktár utca és a Bakáts tér között
- Ráday utca: Boráros tér és a Bakáts tér között
- Bakáts tér: nyugati (Knézich és Ráday utca közötti) és keleti (Tompa utca és a Ráday utca közötti) oldala
- Knézich utca: Hőgyes Endre utca és a Bakáts tér között
5. Gyalogos-kerékpáros utcává (gépjárműforgalomtól elzárt területté) válik:
- Bakáts tér: észak-keleti (Tompa utca és Knézich utca közötti), valamint dél-nyugati (Ráday utca határolta) oldala
6. Megszűnik a parkolási lehetőség:
- Bakáts tér: észak-keleti (Tompa utca és Knézich utca közötti) – tizenegy parkolóhely, valamint déli (Ráday utca két szakasza határolta) oldala – tizenhárom parkolóhely
Erre a két projektre is igaz, várják a lakosság észrevételeit, a kérdőíveket itt lehet kitölteni.
Sorozatunk korábbi fejezetei
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!