Cseh magánvasúti gondok, új festőhangár Ferihegyen – ez történt a héten a közlekedésben

iho   ·   2019.12.22. 18:00
Arriva_01

Megújultak a vízügy jégtörői. A kormány 2017-ben két alkalommal, összesen több mint 983 millió forintos forrást különített el arra, hogy a vízügyi szolgálat hajóit negyven év után felújíthassák. A munkálatok során megerősítették a huszonkét hajó páncélzatát, korszerűsítették a folyami radarokat, valaminz felújították a döngölőmotorokat is. A vízügyi szolgálat felfrissült járművei december 15-én álltak szolgálatba. A Dunán nyolc – köztük a legnagyobb hajó, a Széchenyi –, a Tiszán tizenhárom, a Balatonon pedig egy hajó vár bevetésre, összesen kilenc kijelölt állomáshelyen. A szakemberek szerint a magyarországi nagy folyókon a továbbiakban is számolni kell a jégtelenítéssel.

Az Arrivának a gondok miatt retrószerelvényt is be kellett vetni Prága és Tanvald között (kép forrása: zdopravy.cz)

Döcögős magánvasúti hatalomátvétel Csehországban. Jelentős változások történtek a vasúti menetrendváltás hétvégéjén a cseheknél: a nemzeti vasút CD-t több vonalon magánvasutak (Regiojet, AŽD Praha, Arriva, Leo Express, GW Train Regio, KŽC) váltották fel. A Regiojet például Brno és Bohumín között is szolgáltathat, de a Zlíni kerületben, az észak-nyugati régióban, vagy a pardubicei kerületben sem a Ceské Drahy járatai közlekednek már. Üzemképtelenségek miatt azonban jó néhány járatot le kellett mondani, szoftverhiba okán nem működött a jegyértékesítés, és csatlakozásmulasztások és előfordultak. A gondokat több helyen is tetézték vágányzárak, a megrendelt pótlóbuszok pedig a közúti dugók miatt késnek.

Visszatértek Kecskemétre a Gripenek. A kecskeméti MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis felújítási munkálatai miatt május közepétől MH Pápa Bázisrepülőtéren állomásoztak a Magyar Honvédség JAS-39-es vadászépei, a gyakorló- és kiképzőrepülések mellett a készenléti szolgálatot is onnan látták el. A NATO Biztonsági Beruházási Program, valamint a Modern Városok program keretében zajló korszerűsítés során a kecskeméti bázis fel- és leszállópályája, valamint a hozzá kapcsolódó gurulóutak nem voltak alkalmasak merevszárnyas gépek fogadására. A felújítással a futópálya, a fénytechnikai eszközök, az üzemi területek és a támogató infrastruktúra is megújult és modernebbé vált. A fejlesztések azonban nem állnak le: a rádiónavigációs eszközök cseréjével, további üzemi területek építésével, valamint az infrastruktúra fejlesztésével folytatódik a modernizálás.

Új festőhangárt hoz létre Ferihegyen a Satys Group (fotó: Satys)

Új festőhangár épül Ferihegyen. Az épületet úgy tervezik meg, hogy akár két Boeing 737 MAX vagy két Airbus A321 típusú gép egyidejű festését is lehetővé tegye. A Satys új budapesti bázisa jelentősen bővíti a ferihegyi repülőtéren jelenleg is elérhető repülőgép-karbantartó és javító szolgáltatásokat. Az új hangár a Budapest Airport finanszírozásából épül meg, és a tervek szerint 2020 végén adják át. Ferihegyen eddig is zajlott repülőgépek festése: például tavaly kapta meg eredeti színeit a Malév egykori első Tu-154-ese, LC-Aladár. A Satys csoport festőhangárai közül a legközelebbi Pozsonyban található.

Két vonalon is bővítené a kapacitást a GYSEV. A vasúttársaság a Győr és Csorna közötti, harminc kilométer hosszú, valamint a soproni állomástól Harkáig vezető, öt kilométer hosszú, egyvágányos pályaszakaszokat bővítené kétvágányúvá – előbbi a GYSEV legforgalmasabb szakasza. A projekteket a 2021 és 2027 közötti uniós támogatási időszak során megnyíló forrásokból finanszíroznák. A beruházásokat a hatékonyság további növelése, a közlekedésbiztonság és az utaskomfort javítása köré csoportosítják.

Kétszer két sávos autópályává fejlesztették az M15-ös autóutat (kép forrása: NIF Zrt.)

Autópályává vált az M15-ös. Az M1-es autópályától a rajkai országhatárig vezető, kétszer egy sávos autóutat kétszer két sávossá fejlesztették, továbbá leállósávot is kialakítottak. Ennek köszönhetően a tizennégy és fél kilométer hosszú útszakaszt autópályává minősíthették, és százharminc kilométer per órára nőtt a legnagyobb engedélyezett sebesség. A nettó tizenkilenc és fél milliárd forint értékű fejlesztés során felújították a meglévő bal pályát, továbbá megépítették a hiányzó jobb oldalt. A nagyobb sebesség miatt rövidül a menetidő, ráadásul a közlekedés is biztonságosabbá vált.

Épülhet a harmadik vágány a Keleti és Kőfelső között. A NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. tenderének nyerteseként az R-Kord Építőipari Kft. építheti ki a Keleti pályaudvar és Kőbánya felső közötti harmadik vágányt, a szükséges biztosítóberendezési, műtárgyi, magasépítési, villamos felsővezetéki, zajvédelmi munkák elvégzésével, valamint a szükséges kiviteli tervek készítésével együtt. A munkálatok során három és fél kilométeren bontanak el már meglévő vágányt, majd 2,4 kilométeren hoznak létre új pályát, vegyes új és használt sínekből. A beruházás értéke nettó 9 milliárd 488 millió forint.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek