Az elmúlt évről készített beszámolónkban a BKK-val szerződő BKV és VT Arriva, illetve az előbbivel rendelkezésre tartás keretében járműveket biztosító ITK vadonatúj autóbuszainak forgalomba állításáról írtunk. Idén az új járművekből legalább harminc Moldulo 168d csuklós érkezése volt kilátásban, de a leszálításuk egy szövevényes történetbe fordult át, amely következtében végül tíz közlekedik a fővárosban. A budapesti autóbuszok idei történetének összefoglalására ismételten kísérletet teszünk.

Állományból távozó autóbuszok


A használt autóbuszok érkezésével folyamatosan lehetőség nyílt arra, hogy további magaspadlós Ikarusokat állítson le a BKV Zrt. Az év eleje a közforgalmú 415-ösök kivonásával kezdődött - bár ezek az autóbuszok később oktatójárműként visszatértek - de a selejtezési hullám első nagyobb felfutása az első negyedévben, majd a nyár végén folytatódott. Az állományból kivont autóbuszok felsorolásában feltűntek már olyan autóbuszok is, amelyeket korábban felújítottak, de a távozók listájába iratkozott fel a korábban Debrecenből vásárolt későbbi gyártású 260-asok és 263-asok jelentős része is, de leállították a trolibusz karosszériájába épített 280-as Ikarust is, valamint kevesebb 412-es és 435-ös maradt állományban.

A kétezres években természetes látvány volt a színátmenetes 412-es Ikarusok megjelenése, idén nyártól az egyetlen meghagyott példány sem szállít utasokat menetrend szerinti forgalomban (a képre kattintva galéria nyílik a szerző képeiből)

Emellett több autóbuszt soroltak át egyéb állományú járművek közé, amelyek utasszállításban már nem vettek részt, viszont valamilyen eseményen különcélú járatban esélyes lehet velük még összefutni. A közelmúltban beszerzett használt alacsonypadlósok közül több autóbusz már olyan állapotban volt (még egy elektromos Modulo is szerepelt a hírben), hogy végül a selejtezésük jelentette a végső megoldást, de egy gázüzemű Mercedes Citaro tavaszi kigyulladását követően is kiiratkozott a forgalomba állítható járművek közül.

Egy 260-as Ikarus az idei távozók közül

Használtak innen-onnan

A korábbi két, dízelüzemű Van Hool new A330-ból álló szóló autóbuszok állománya idén két további példánnyal bővült; valamint a tavasz során a 2013-ban forgalomba állított huszonöt, majd a 2016. decemberében érkezett négy genfi Volvo 7000-as csuklósok flottája további két autóbusszal bővült ki. Folytatódott a székesfehérvári Truck Trailer and Parts által biztosított hat csuklós Mercedes Citaro állományának bővítése, amelyhez idén négy további (majd végül egy ötödik is) csuklós csatlakozott, de ugyanennek az ügyletnek a keretében öt szóló változatú is érkezett az óbudai üzemegységhez, ezzel a klasszikus C1-es kivitelű budapesti Mercedes Citarók száma immáron száz fölé emelkedett. A Citarók története ezzel még nem állt meg, ugyanis az őszi iskolakezdésre további nyolc, facelift kivitelű csuklós is érkezett a fővárosba.

Egy rijekai Mercedes Citaro az M3-as metrópótló járaton. A horvátok megküzdöttek velük, nálunk úgy néz ki lehet rájuk számítani

A kalandos előéletű autóbuszok korábban a horvátországi Rijekában közlekedtek, ahol a gyártóval folytatott viták következtében az üzemeltető megvált az autóbuszoktól, amelyek villamospótlás céljából Debrecenbe az Intertanker Zrt-hez érkeztek. A BKV végül a magyar partnertől vásárolta a horvátok által kifogásolt autóbuszokat, amelyek leginkább az óbudai telephely által kiszolgált 9-es és 30-as járatokon, közlekednek, de az M3-as metrópótlón is előfordulnak. Üzemelésükkel kapcsolatban felmerülő kiugró hibákról és nehézségekről egyelőre nem érkeztek hírek.

Csuklós oroszlán a pesterzsébeti zöldben: bevált járműveknek bizonyultak, szívesen látnánk többet belőlük

Végül az idei nyári és őszi hónapok öt norvégiai eredetű MAN Lion's City GL csuklós autóbuszt hoztak a pesterzsébetiek számára. A Boráros térről induló 23-as (esetleg 23E) járatokra beosztott tíz éves autóbuszokról kedvező benyomások érkeztek. Végül az év végén a kisbuszok állománya bővült egy Renault Master és egy Mercedes típusúval.

Hibridországból jelentjük

Majdnemhogy egy év telik el, mire idén februárban végre megjelentek az utakon a BKV Volvo 7705 típusú szóló hibrid autóbuszai. Az első példányok a cinkotai telephely által kiadott külvárosi vonalakon kezdték meg az utasok szállítását, de napjainkig sem jönnek tovább az Örs vezér tere, vagy a kőbányai városközpont végállomásokon túl, a Hungária körutat is legfeljebb akkor lépik át, ha a 95-ös viszonylaton közlekednek. A negyven autóbuszból egy kivételével valamennyi 7705-ös kivitelű Volvo forgalomba állt, míg a továbbfejlesztett 7905-ös változatból egyelőre egy lett állományba véve, tizenegy további társáról ugyanakkor nem tudni mikor szállíthat utasokat, ugyanis a budapesti elvárásoknak megfelelő ajtózárás-indításjelzés technikai problémájának megoldása már a gyártó szakembereinek tudását igényli. A T&J buszprojekt által üzemeltetett csuklósok is visszatértek a Volánbusz Zrt. által biztosított agglomerációs járatokra, amelyek leginkább a Határ útról Gyál irányába közlekedő járatokon fordulnak elő.

Egy háromajtós Volvo 7705 hibrid autóbusz a 67-es járaton, egy kivételével valamennyi forgalomba állt idén

Modulót a metrópótlóra!

Senki sem vitatta, óriási szükség 30 vadonatúj autóbuszra van az M3-as metróvonal felújítási munkálatai miatt szervezett pótlási feladatok miatt, viszont - mint arról az iho.hu több alkalommal is tudósított - azok leszállítására előirányzott projekt megvalósítása többször is akadályba ütközött, ami végül a csuklós Modulók összeszerelésére szerződött vállalkozás csődjéhez vezetett. A buszprojekt végeredményeként a BKV tíz csuklós autóbuszt vett állományba, amely konstrukcióján több fejlesztést, korrigálást kellett végrehajtani. A magyar gyártású csuklósok történetének folytatása talán a BKV kelenföldi műszaki telephelyén álló félkész járművek befejezésével, esetleg más projektcég általi összeszerelés megszervezésével folytatódhat a jövő évben.

Csuklós Modulo 168d eseti alkalommal közlekedik ott, ahová idén 30 társával együtt várták: az M3-as metrópótlón

A jövő év további használt autóbuszok érkezésével kezdődik, további New AG300-as Van Hool autóbuszokat kap a dél-pesti üzemegység, talán megoldást találnak a hibrid Volvók ajtóproblémájára, ezáltal valamennyi autóbusz már utast szállíthat, illetve a kelenföldi garázs udvarán parkoló facelift kivitelű szóló Volvo 7700-asokból nem kizárt, hogy néhány példány tovább színesíti az amúgy sem egyhangú budapesti típuskínálatot.

* *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!