Forgalomban az első ex-rigai E91-esek. A BKV nemrégiben vásárolt hét használt, 2001-es gyártású Ikarus E91-est a lett fővárosból. Az első két midibusz a napokban állt forgalomba a BKV midis vonalain, Budán. A következő három kocsi várhatóan néhány héten belül állhat be, rajtuk jelenleg is dolgoznak, a maradék kettőt pedig várhatóan alkatrészként használják majd fel. A buszok a kötelező honosítást követően az RYH-809–813 rendszámokat kapták. A BKV az üzemeltetési tapasztalatok és a rendelkezésre álló anyagi forrás függvényében számol majd további használt E91-esek beszerzésével. A típust 1997 és 2007 között gyártotta az Ikarus Egyedi Autóbuszgyár (Ikarus EAG).

A többnyire Bzmottal kiadott, néhány járatos mellékvonalakon felül forgalmasabb rövid, villamosított vonalakon is teljesen minimálisra csökkentik a forgalmat június 6-ától (illusztráció: Vörös Attila)

Korszerűsít a BDŽ. A bolgár nemzeti vasúttársaság tíz egyáramnemű, vagyis csak 25 kilovolt 50 hertzes váltakozó áramról üzemelő Smartron villamos mozdonyt rendelt a Siemenstől nettó 55,5 millió leva, vagyis bő 9,8 milliárd forintért. A kapri-kékben pompázó, 160 kilométer per órás tempóra képes, 5600 kilowatt teljesítményű gépeket 2021 februárja és májusa között vehetik át. A BDŽ több mint harminc évet követően vásárol új mozdonyokat: utoljára 1986–1987 során szereztek be negyvenöt 46-os sorozatú villanygépet a román Electroputere Craiovától.

Leépít a Boeing, de újra készülhetnek a 737MAX-ok. A koronavírus által előállt helyzetre tekintettel 160 ezer alkalmazottja közül 6770-et bocsát el az amerikai repülőgépgyártó. Visszafogják a gépek gyártási ütemét is: 2022-re havi 14 helyett csak hét 787-est szerelnek majd össze, a 777-esekből havi ötről háromra csökken a kibocsátás. Újraindítják viszont a 737MAX-ok tavaly decemberben leállított gyártását, mivel az óriáscég civil gépeket készítő ágazatának továbbra is ez a típus a legnagyobb bevételt hozó terméke. A MAX-ok eleinte kisebb ütemben, fokozatosan fognak készülni: 2021-ben a tervezett havi 53 helyett 31 gép épülhet meg.

Felszállt és rendben pályára állt a Crew Dragon űrhajó. 1981 után először állt üzembe új építésű űrhajó (kép forrása: NASA TV)

Vicinálisok agóniája. A MÁV-Start a Közlekedéstudományi Intézet (KTI) megrendelésére június 6-ától több tucatnyi vasútvonalon ideiglenes járványügyi menetrend léptet életbe, arra hivatkozva, hogy a járványhelyzet jelentősen visszavetette az utasforgalmat. A döntés értelmében ezeken a vonalakon a vonatok egy része helyett pótlóbuszok szállítják majd az utasokat, bizonyos viszonylatokon pedig a párhuzamos utakon közlekedő helyközi buszjáratokkal lehet majd utazni. Habár a változások a vonaton utazóknak nagyjából négy százalékát érintik, a mellékvonalak jó részén csak teljesen minimális, naponta és irányonként mindössze egyetlen vonatot nyújtó alibimenetrend lesz elérhető.

Repül a Crew Dragon. A NASA megrendelésére a SpaceX konstrukciójaként készült, embereket szállító új amerikai űrhajó május 30-án, magyar idő szerint késő este rendben felszállt és pályára állt két veterán berepülővel a fedélzetén. Az űrjármű startja előtt ismét az időjárás volt a legnagyobb kérdőjel: az első, május 27-ei kilövést tizenhét perccel a tervezett indítás előtt az eső miatt kellett lefújni. A Crew Dragon előtt utoljára 1981-ben mutatkozott be új, embereket szállító űreszköz. A Dragon relatíve olcsóbb, modernebb, sűrűbben indítható és nagyobb kapacitású űreszköz a jelenleg rendelkezésre állónál. A normál üzembe állításhoz viszont nagyon fontos a sikeres emberes berepülés.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!