A gépeltérítő pilóta és a pihenő svájci légierő
Érdekes részletek látnak napvilágot a szerencsésen végződő gépeltérítésről, amelynek során az Ethiopian Airlines egyik Boeing 767-300-asa Róma helyett Genfben landolt, és hogy még furcsább legyen a történet, a gépet a másodpilóta térítette el, miközben a kapitány a dolgát végezte, ő pedig bezárkózott a pilótafülkébe és egyedül repült tovább.
Korábban azt közölték a híradások, hogy a gépeltérítés a repülés korai szakaszában, Szudánban történt, frissebb hírek szerint már az európai légtérben, és a pilóta azonnal átkapcsolta a transzpondert az ilyen helyzetben előírt jelzésre. Az persze közben nem lehetett világos, hogy maga az eltérítő vezeti az utasszállítót.
A fülkéből kizárt kapitány nem nyugodott bele abba, hogy a másodpilótája nem engedi vissza és hosszasan dörömbölt a fülke ajtaján. A pilótafülkéket azonban 2001. szeptember 11-i terrorakció óta úgy alakítják, hogy ha belülről lezárják, kívülről ne lehessen kinyitni. A másodpilóta végül, az utastájékoztatási rendszer segítségével, értésére adta mindenkinek, hogy ha nem hagy fel a kapitány a dörömböléssel, akkor zuhanásba viszi a gépet, erre a kapitány abbahagyta a dörömbölést.
Az utasokat azonban ez nem nyugtatta meg: már az eltérítés pillanataiban erős rázkódásba kezdett a gép, majd a későbbiekben kiestek az utasok oxigénmaszkjai, ami még inkább megrémítette a gépen lévőket. Nincs hír arról, hogy a kabinnyomás valóban annyira lecsökkent volna, hogy szükség lett volna az oxigénre. De a gép a repülés egyik szakaszában valóban erős süllyedésbe kezdett, ami általában a kabinnyomás leesésekor szükséges eljárás.
A 767-est az európai légtérben olasz Typhoonok, majd francia vadászgépek kísérték. A svájci légierő gépei azonban érdekes módon nem szálltak fel, noha a gép hosszan körözött landolás előtt Genf légterében. Mint az AFP hírügynökség megírta, a svájci légibázisok csak meghatározott „hivatali órákban” működnek, reggel nyolctól délig, majd egytől délután ötig, éjszaka és hétvégén pedig zárva vannak a támaszpontok, pénzügyi okokból nincs készültség. Ezért maradtak a földön a svájciak jelenlegi harci gépei, az F-5-ösök és az F-18-asok.
Genf nem biztos, hogy a végállomás lett volna, a gépeltérítő ugyanis még az olasz légtérben azt közölte, hogy le kell szállnia üzemanyagért. De landolás után a másodpilóta inkább rövid úton elhagyta a 767-est: a pilótafülkében vészhelyzetekre rendszeresített mentőkötélen mászott le a pilótafülke ablakán át a gépről, nem kockáztatta, hogy a hátra menjen és találkozzon az eltérített gép kapitányával, kabinszemélyzetével és utasaival. Odarohant a 767-est körül vevő rendőrökhöz, és közölte, ő az eltérítő.
Az utasokat azonban a terrorelhárítás szabályainak megfelelően fej mögé kulcsolt kezekkel és egyenként átkutatva engedték csak le a gépről a svájci hatóságok emberei. A Milánóban tartó utasokat buszokkal, a Rómába utazókat más repülőjáratokkal vitték a célállomáshoz. A 767-es hírek szerint még mindig Genfben parkol.
A genfi főügyész szerint a 31 éves másodpilóta, Hailemedhin Abera Tegegn, menedékjogot kért, ettől függetlenül húsz évig terjedő börtönbüntetést kaphat a gépeltérítésért. Ugyancsak emiatt otthon 25 évet kellene börtönben töltenie, nyilván egészen más körülmények között. Gyanítható, hogy a fiatal pilóta azért akart Olaszország helyett inkább Svájcban leszállni, mert azt reméli, hogy onnan nem adják ki az etióp hatóságoknak, mert Svájc és Etiópia között nincs kiadatási egyezmény. Ennek ellenére az etióp kormány máris jelezte, kérni fogja a gépeltérítő kiadatását.
Az AP összesítése szerint az elmúlt 25 évben nyolc alkalommal követtek el etióp gép ellen, illetve etiópok személyek gépeltérítést. Emlékezetes volt annak az ugyancsak 767-esnek a katasztrófája, amelyet a géprablók Afrikából Ausztráliába akartak kényszeríteni, és nem engedték, hogy a pilóták tankolásra leszálljanak valahol. Az üzemanyagát vesztett utasszállító a Comore-szigetek partjainál a vízre próbált leszállni, de az egyik szárnyvége elakadt és a gép az óceánba csapódott, a gépen lévő 175 személy közül 125 vesztette életét.
A The New York Times pedig azon ritka esetekkel is foglalkozott, amikor maga a pilóta térítette el a gépet. Ilyesmi történt 1953-ban Csehszlovákiában, amikor a Brno-Prága járatot vitte végül Frankfurtba a személyzet egyik tagja, akiből végül amerikai állampolgár lett és a Continentalnál repült még évtizedekig.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!