A leghosszabb járatok: a 13 ezer kilométeresek klubja
Portálunk is hírt adott arról, hogy az ausztrál Qantas sikeresen beindította a világ jelenlegi leghosszabb légijáratát, egészen pontosan most már mindkét irányban leszállás nélkül repülik a társaság A380-asai a Sydney–Dallas-távot, amelyet korábban a 747-400-assal visszafelé, Ausztrália irányába csak egy közbülső leszállással tudott a Qantas teljesíteni.
Azóta is működik a járat, igaz, még az első héten volt egy, a táv méretének megfelelő nagyszabású visszatérő repülés is. A VH-OQL lajstromjelű 380-as a Fiji-szigetek fölött két üzemanyag-szivattyú hibája és ezzel az egyik tartály kiesése miatt kénytelen volt megszakítani a nagy utazást, és ugyancsak tekintélyes, kilenc és fél órás repülés után eseménymentesen leszállt a gép a kiinduló repülőtéren, Sydneyben, majd másnap teljesítette végülis a járatot, összesen 25 és fél órás késéssel.
Ilyesmi persze bármikor, bármilyen géppel előfordulhat, de a személyzet nyilván semmiféle kockázatot nem akart vállalni, hiszen ez nem egyszerűen a leghosszabb járat, hanem egyben a leghosszabb repülés nyílt víz, a Csendes-óceán végtelen hullámai fölött.
Mindenesetre a járat indítása alkalmából a Flightglobal összeállítást közölt a világ jelenlegi extrahosszú légi járatairól, azokról, amelyek a Sydney–Dallas 13 ezer 790 kilométeres repülését követik a sorban.
A második a listán a Delta Air Lines Atlanta–Johannesburg vonala, amelyet a társaság Boeing 777-200LR géppel repül, ennek hossza 13 ezer 572 kilométer. Továbbra is 777-esek következnek, az Etihad Abu Dhabi és Los Angeles közti járata ugyancsak 200LR-rel, ez 13 ezer 494 kilométer, a Saudi Dzsidda–Los Angeles között repülő 777-ese azonban egy nagyobb verzió, a 300ER, 13 ezer 422 kilométerrel.
Majd következik megint két kétszintes óriás, az Emirates két járata, a Dubai–Los Angeles (13 ezer 412 kilométer) és a Dubai–Houston (13 ezer 140 kilométer). Aztán American Airlines: Dallas–Hong Kong, Emirates: Dubai–San Francisco, Cathay Pacific: Hong Kong–New York és United: Hong Kong–Newark, ezt az utóbbi négyet a cégek mind a hosszabb, 300-as 777-essel repülik, de természetesen valamennyi a nagy hatótávolságú ER-változat. A legutóbbi két járat már „csak” 12 ezer 900 és 13 ezer kilométer közé esik.
Amint erről korábban is írtunk, az elmúlt évek rekorder járatai viszonylag nagy gépek voltak kevés utassal, ez volt a Singapore Airlines A340-es két járata a városállam és Los Angeles illetve Newark között, kizárólag business-konfigurációban. A mostani lista más tendenciát jelez, az igény szinte tömegesnek látszik a különlegesen hosszú járatok iránt. Első nekifutásra ez egyébként az Airbus koncepcióját igazolja, vagyis hogy nagyon nagy gépekkel kell a nagy csomópontok között megteremteni az összeköttetést.
A lista azonban arról árulkodik, hogy valamivel kevesebb utasszámmal, de ez az igény két hajtóművel is kielégíthető, ez nyilván magyarázza a 777-esek új X-generációjának nagy sikerét.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!