A Norwegian a hibák ellenére további 787-eseket akar
A Norwegian még mindig küszködik 787-eseivel, a Boeingnak a légitársasághoz telepített külön karbantartó csapata ugyan már az októberi 97 százalékról 98-ra emelte a megbízhatósági szintet, de ezzel sem a diszkont cég, sem a gyártó nem elégedett még.
A Boeing műszaki üzemeltető részlegének igazgatója, Mike Fleming egy Oslóban tartott sajtóértekezleten jelezte, a cél a 777-esek hadrafoghatóságának elérése, vagyis a 99,4 százalék. Most már ugyan nincsenek olyan sűrűn előforduló műszaki meghibásodások, amelyek miatt tavaly nyáron a Norwegian más légitársaságoktól volt kénytelen gépet bérelni a ki-kieső Dreamlinerek pótlására, de most is előfordulnak általában kisebb hibák, amelyekről sokszor kiderül, hogy csak a jelzőrendszer problémái.
Mindenesetre, amint azt a Boeing embere is elmondta, maga a folyamat túl sok időt vesz igénybe, amíg a pilótafülkében megjelenő hibajelzést visszakeresik és megtalálják az eredendő problémát.
A hibák jellegéről a légitársaság szóvivője is azt mondta, hogy általában kisebb zavarokról van szó, például a futóművek fékrendszerében és a hidraulikákban. A Boeing a folyamatos üzemeltetés érdekében a külön műszaki egység oslói kivezénylése mellett a Norwegian által látogatott célrepülőterek karbantartó részlegeit is megerősítette, és külön alkatrészellátó hálózatot épített ki, hogy akárhová érkezik is a Norwegian gépe valamiféle hibajelzéssel, a helyszínen lehessen javítani, alkatrészt cserélni.
A problémák ellenére a norvég diszkont-cég továbbra is bővíteni akarja 787-es flottáját, méghozzá minél hamarabb. Iparági források szerint lehetséges, hogy a norvég társaság venné át azt az öt gépet, amelyek megrendelését most mondta vissza a világ egyik leggyorsabban növekvő légitársasága, a Lion Air.
Az indonéz low-cost légitársaság a prémium-utaztatással foglalkozó leányvállalata, a Batik Air számára még 2012-ben rendelte meg a 787-eseket, amelyekre ugyancsak iparági források szerint igen komoly, 50 százalék körüli árengedménnyel szerződött, mert ezek a példányok a gyártás korai szakaszának produktumai voltak, és ezért a tervezettnél súlyosabban hagyták el az összeszerelő üzemet. A Norwegian számára azonban az lenne a vonzó ezeknek a gépeknek a beszerzésében, hogy sokkal hamarabb juthatna hozzájuk, akár már 2016-ban, mintha a gyártási lista végén lévő példányokra szerződne.
A Lion Air hatalmas megrendeléseket adott fel mind a Boeing, mind az Airbus típusaira, de a jelek szerint az erős helyi konkurencia illetve a vártnál valamivel alacsonyabb dinamikájú forgalomnövekedés készteti a társaságot arra, hogy a 787-esekről inkább a Boeing keskenytörzsű típusaira konvertálja a vásárlását.
Ugyanakkor elemzők azt feltételezik, hogy a kompozitépítésű, igen gazdaságosan üzemeltethető Dreamlinerekre egyre inkább igényt tartanak a low-cost társaságok is.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!