Airbus: a tízezredik! Impozáns számok és gépek
Nem tudni, hogy vajon pontosan mit jelent a szép kerek szám: az Airbus Toulouse-i ünnepsége a tízezredik repülőgép átadásáról szólt, de hogy ez a légitársaságoknál forgalomba került gépek száma, vagy benne van a tesztpéldányoké is, meg mondjuk a gyártóhelyek között ingázó Belugáké, az nem világos. A Flightradar típusonkénti átadási listájának összege 9972, tehát valószínű, hogy a tízezer az összes legyártott polgári gép lehet, beleértve a prototípusokat és az öt Belugát, igaz, utóbbiakat A300-asokból alakították át, tehát lehet, hogy az összes legyártott első típus számát gyarapítják.
De nem is ez a fontos, hanem az elért, valóban rendkívüli eredmény. Az első típus, az A300-as, amint ezt korábban írtuk, egy optimista korszak repülőgépe volt, az első kéthajtóműves szélestörzsű, amelynek alapkoncepciója, ahonnan a cég neve is ered: légibusz-összeköttetés nagy kapacitású és közepes hatótávolságú gépekkel Európa nagyvárosai között, az első üzemeltetője az Air France volt 1974 májusától. A későbbiekben a szélestörzs inkább a nagy hatótávolság és az interkontinentális légiforgalom fogalmához kötődött, bár épp az Airbus tért vissza a 330-as egyik változatával a rövid-közepes vonalakon használt nagygépek koncepciójához (A330 Regional), igaz, nem Európát, hanem például Szaúd-Arábiát és Ázsiát célozva vele.
De lássuk az impozáns számokat. A 300-as után (561 átadott példány) következett a légibusz-logika helyett egyfelől a nagy hatótávra optimalizált 300-as változat, a 310-es (255), aztán pedig az igazi nagy siker a rövidebb vonalakra, az első fly-by-wire utasszállító, az összes eladásokból mintegy háromnegyed részt kitevő, csúcstartó A320-as gépcsalád az első átadott 24 neóval együtt 7256). A négyhajtóműves A340-es együtt alakult a kéthajtóműves A330-assal, utóbbi (a tehergépekkel együtt 1297) valójában el is szívta a 340-es piacát, úgyhogy a négyhajtóműves gyártása (367 példány után) már megszűnt. Aztán megszületett és tavaly év vége óta szolgál a nagyobb, és a 340-es hatótávolságát két hajtóművel teljesítő 350 XWB (a mostani ünnepelttel együtt 42 átadott példány), végül a termékskála csúcsa a 380-as óriás, a nehezen eladható zászlóshajó (195 átvett gép).
Az ezredik Airbust kilenc évvel az első után szállította le a cég, egy A340-est, kétezredik gép átadására ezután csak hat évet kellett várni, onnantól három év telt el 2002-ig, a háromezredikig, aztán két-három évenként lépték át az újabb ezres határokat, 2010-ben a hatezredik Airbus egy kétszintes óriás 380-as volt, amit az Emirates vehetett át.
A hétezredik átadás 2011-ben volt, egy A321-es az azóta az Americanbe olvadt US Airways számára, hiszen ekkor volt porondon az USA, a konkurencia piacaira való intenzív betörés és a gyártóközpont kialakításának terve.
Innentől kezdve jellemző módon a legnagyobb piacon ünnepelhette az Airbus a gyártási és üzleti sikereit. Már 2013-ban, vagyis két évvel az előző nagy kerek szám után született a nyolcezredik, egy 320-as az Air Asia számára, egyben mondhatni főhajtás a robbanásszerűen erősödő ázsiai diszkont-szféra előtt, a kilencezredik is menetrendszerűen, vagyis két év múlva, 2015-ben került megintcsak ázsiai légitársaság a VietJetAir tulajdonába, a tízezredik pedig, ahogy korábban már kiderült, a Singapore Airlines 350-ese lesz: a társaság az egyik legkomolyabb megrendelője az XWB-nek, és ezzel a típussal reméli jövőre visszahódítani a világ leghosszabb légijáratának címét, amit régebben speciális kialakítású 340-esekkel tartott a Szungapúr-Newark vonalon.
Idén már a piaci helyzet nem igényelte sem a diszkontok, sem a keskenytörzsek előtérbe helyezését, hiszen a 320-as gépcsalád, beleértve a neo-változat rendelésállománya egyszerűen hatalmas, ugyanakkor komoly a 350-es rendeléslistája is, több mint 800 géppel (érdekes, hogy elég nehéz kibogarászni ezt az adatot, az Airbus „Orders & deliveries” listáján a 330-as és a 350-es megrendelések száma csak együtt szerepel).
Az Airbus ünnepi közleménye valamennyi típusról, mint rekorderről beszél, az ünnepi videó „az égbolt feletti uralomról”. A következő tízezer gépet a következő tíz évre prognosztizálja az európai gyártó, vagyis negyedannyi idő alatt készül el ennyi Airbus, mint az első tízezer. Az átadott tízezerből 9091 példány áll jelenleg is forgalomban, a tízezer fölötti rendelési lista 6731 gép. A más említett filmben a jövő útjaként megjelenik az Airbus egy koncepciója, a tubus a szárnyakkal marad, de a hajtóművek a törzs hátsó részébe kerülnek nem függesztve, hanem beépítve, mindehhez két szép, méretes vezérsíkkal. Ki tudja, talán abba a következő tízezerbe már belejátszik egy valóban teljesen új konstrukció.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!