Airbus Helicopters: eredmények a szűkülő piacon

iho   ·   2016.01.26. 08:45
cim2

Sokféle eredményről, ugyanakkor a piac komoly kihívásairól számolt be szokásos évértékelő, illetve évnyitó sajtóértekezletén Párizsban az Airbus Helicopters elnök-vezérigazgatója. Először is a számok: Guillaume Faury hangsúlyozta, tavaly 395 forgószárnyast adott át a vállalat összesen katonai szervezeteknek, közintézményeknek (rendfenntartók és mentőszolgálatok, katasztrófa-elhárítás), valamint polgári megrendelőknek: ezzel a cég megerősítette vezető pozícióját a civil-közhasznú piacon, és megtartotta részesedését a katonai piacon. Azonban az előző évhez képest az átadások száma csökkent, hiszen 2014-ben 471 gépet sikerült szolgálatba állítani a cég termékeiből.

H175: a platformok egyik fontos kiszolgálója, de az olajipar most nem pörög

Kisebb mértékben ugyan, de a rendelések száma is visszaesett, a tavaly előtti 402-ről 383-ra. A piac általános szűkülése mind a civil, mind a katonai területen tapasztalható, de más és más okból. A polgári gépek körében Faury elsősorban az olaj- és gázkitermelő cégeket érintő nyomásról beszélt, ami abból adódik, a világpiacon változatlanul alacsony az olajár, nem nő a kitermelés, és ez azt jelenti, az AH vezetője szerint ebben a pillanatban túlkapacitás van a platformokat ellátó gépekből. Ehhez képest nagy eredmény, jelezte Faury, hogy az (ilyen feladatokra különösen alkalmas és bevált) H175-ösök nettó rendelésállománya már eggyel meghaladta a százat, és ebből tavaly harminchat példányra kötöttek szerződést.

Ugyancsak fontos tényező a katonai programok visszafogása, és ezen a téren a bizonytalanságokat jól jelzi például, bár erről az értékelésekben nem esett szó, hogy kérdésessé vált a Caracal győzelme a lengyelországi tenderen. (Mint ismeretes, az Airbus figyeli a magyarországi helihelyzet alakulását is, ugyanakkor a legutóbbi budapesti hírek orosz forrásból történő beszerzésről szóltak.)

A H145M bevált az amerikaiaknál, kell a németeknek is, de a katonai piac mégis bizonytalan

De az Airbus Helicopters azért ezen a téren is tud pozitív fejleményeket felmutatni, például, amint erről portálunk is beszámolt, a modernizált H145M első példányainak leszállítása a német hadseregnek, illetve az amerikai szárazföldi haderőnem újabb Lakota-megrendelése, ami az ugyancsak a H145-ös bázisán készült UH-72-esek számát négyszáz fölé emeli.

Érzékelhető eközben az európai gyártó törekvése, hogy a partnerségi kapcsolatok révén, egyes típusoknál a gyártás kiszervezésével, helyi összeszerelő üzemek létesítésével nyisson új piacokat, és feltehetően próbálja csökkenteni a költségeket is. A cég közleménye említi a nagy kínai üzletet száz H135-ös összeszerelésére, illetve amiről szintén beszámoltunk, a vidombáki Puma/Cougar gyártás felélesztését H215 típusjel alatt a Brassó melletti Vidombákon. Érdekes kérdés, milyen piacra számítanak, a közleményben a tavaly rendelt gépek listáján mindössze két nagyobb és modernebb Super Puma tűnt fel, ez az altípus egyáltalán nem szerepel. Talán ha olcsóbban kínálják, mert Vidombákon olcsóbb lesz gyártani.)

A paramétereket még nem ismerjük, de a H160-as kétségkívül az egyik legszebb helikopter a világon

Ehhez képest ugyancsak friss hír, hogy az Airbus Helicopters nyitott Oroszország felé is: a Rostec állami vállalattal kötött licenc-megállapodás értelmében gyártanak majd itt is a kínaiakéhoz hasonló H135-ösöket. Egyébként ez az a könnyű kéthajtóműves típus, amely nálunk immár hét példányban mentőhelikopterként dolgozik.

Ami a jövőt illeti, az elnök-vezérigazgató idén sem számít a megrendelések és átadások megszaporodására, de ezzel együtt jelentősen modernizálják a gyártókapacitást. (Lehetséges, hogy a régebbi típusokkal együtt a lecserélendő régebbi gyártósorok kerülnek Oroszországba, Kínába, Romániába?) Párizs Le-Bourget egy új rotorlapát-üzem, Marignane pedig egy új fejlesztési központ megnyitásának helyszíne lesz, és automatizált sort avatnak a H160-asok gyártására is.

X6, egyelőre mint fantáziarajz

Ennek a modern és rendkívül tetszetős, vadonatúj közepes kéthajtóműves típusnak a fejlesztéséről tavaly márciusban a HeliExpo alkalmával szerzett tudomást a világ, a mostani közlemény szerint idén belép egy második példány is a berepülési programba. Mindeközben zajlik az előkészítése a H160-ashoz képest is futurisztikus nehézhelikopter, a „H generáció” következő tagja, az X6-os programjának is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek