Brassó újra helikoptereket gyárt!
Új beruházás, mégis a régi folytatása... A napokban tették le az alapkövét az Airbus Helicopters új brassói gyárának, a tízezer négyzetméteres létesítmény egyszerre lesz tervezőiroda, gyártósor, és karbantartó-szolgáltató központ az elkészült gépek számára.
Az elkészült gépek pedig az Airbus Helicopters H215-ös kéthajtóműves közepes szállító helikopterei lesznek. A típus terebélyes családfája pedig a Super Pumán, Cougaron és Caracalon keresztül épp abból az „ős-Pumából” ágazik ki, amelyet valaha Brassóban is készítettek, az itt gyártott példányokból jó néhány ma is repül a román légierő kötelékében.
A H215 a gyártó ismertetője szerint a legmodernebb avionikával felszerelt konstrukció, glass-cockpittel, négycsatornás robotpilótával, megnövelt hajtómű-teljesítménnyel, bővített kapacitással, kifejezetten rossz körülmények közötti, a forró éghajlati és magaslati üzemeltetés képességével. Az első a tervek szerint 2017-ben kerül le a brassói összeszerelő csarnokból, az gyártás évi tizenötre fut majd fel.
A gépeket standard kivitelben készítik el, majd később kerül rájuk opcionális felszerelés a különféle feladatkörökhöz, amelyek között a cég vezetői hangsúlyosan említették az ENSZ békefenntartó alakulatainak ellátását és hasonló logisztikai műveleteket, ugyanakkor kiemelt feladat új piacok felkutatása a megbízható, robusztus gépek számára.
Az AH ipari központ beruházásának megnyitásakor is említették: az európai helikoptergyártó és Románia kapcsolatai sok évtizedre vezethetők vissza. A hetvenes években több mint 300 Puma és Alouette forgószárnyas készült itt, a Brassó melletti Vidombákon, részben a román fegyveres erők igényei szerint, részben exportra. 2002-ben indult az új közös vállalkozás, az Eurocopter Romania, az állami IAR és az európai cég szervezésében, amely nem gyártással foglalkozott, hanem karbantartással, nagyjavítással, itt zajlott 2012 óta a Royal Air Force huszonnégy Puma Mk1-eseinek is a felülvizsgálata és élettartam-meghosszabbítása.
2014-ben az Airbus Helicopters az akkori román miniszterelnökkel, Victor Pontával írta alá a szándéknyilatkozatot az új központ megépítésére. Mindeközben a román állami szervek és mentőszolgálatok is az Eurocopter forgószárnyas típusait használták és repülik rendszerint most is. Vagyis a gyártás felújításának bőven megvannak az alapjai.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!