Állj az akarattyai löszfalnak
Nettó 319 millió forintért számolhatja fel a kivitelező a Szabadbattyán–Tapolca vasútvonal 335–337 szelvényközében a lejtőmozgást, derül ki a legutóbbi Közbeszerzési Értesítőből. A MÁV Zrt. pályázatára három ajánlat érkezett, a munkát a Strabag MML Kft. nyerte el.
A szerződés szerint a következő munkákat kell elvégezni: a Szabadbattyán–Tapolca vasútvonal 335–337 hm közötti pályaszakasz helyreállítása kiviteli tervek alapján, vasúti pályaépítés-bontás, rézsűmegtámasztó szerkezet építése, megtámasztó szerkezet víztelenítése, földmunka területbiztosításhoz, víztelenítés, víztelenítő csápok kiépítése, kábelvédelmi terv készítése és monitoring rendszer kiépítése. Az értesítőből kiderül, hogy alvállalkozók bevonására is sor kerül.
Ezt megelőzően, még a múlt hónapban tárgyalta a balatonkenesei önkormányzat képviselőtestülete a kérdést, és mintegy 5 600 000 forint önrészt szavazott meg, hogy elindulhasson az „Omlás- és csúszásveszélyes partfalak állékonyságának biztosítása” nevű pályázaton. Az önkormányzat a pályázaton a MÁV Zrt.-vel alkot konzorciumot – a cél: az Akácfa utcai, ugyancsak vasútközeli gabion támfal megerősítése. Az ottani munkálatok összköltsége meghaladja az 50 millió forintot.
A Balaton északi partján 1909. július 1-jén indult meg a vasúti forgalom. Amióta vasút fut az Akarattya és Fűzfő közötti szakaszon, egytucatszor fordult elő komolyabb megcsúszás: 1998. május 9-én például 20 ezer tonna föld omlott a vasúti pályára, szerencsére komolyabb következmény nélkül. Legutóbb 2010 kora tavaszán, majd az év nyarán kellett 10 kilométer per órás sebességkorlátozást elrendelni a lejtmozgásos szakaszon, sőt, egy ideig a vonatforgalom is szünetelt.
A jelenség lényegéről és egy korábbi megelőző eljárásról itt olvashatnak.