Az Air India és az állam együtt zsarolja a Boeingot

iho/repülés   ·   2012.05.30. 11:33
airindia_cim

Az Air India nem hajlandó átvenni elkészült Boeing 787-eseit, amíg az amerikai gyártó nem fizet kompenzációt a késlekedésért. Ezt az állami légitársaság jelentette be, miután döntését a polgári légi közlekedési minisztériumhoz jóváhagyásra beterjesztette. Az Air India első elkészült „Álomgépe” már repül, sőt, be is mutatkozott Delhiben, a végleges átadást korábban júniusra tervezték.

A légitársaság szóvivője ez alkalommal üzleti titokra hivatkozva nem árulta el a követelt kompenzáció nagyságát. Ez azért is érdekes, mert épp az indiaiak voltak azok, akik az iparág íratlan szabályait megsértve korábban nemcsak a kompenzációs követelésük nagyságát, hanem a gépek listaárhoz képest valódi vételárát is nyilvánosságra hozták.

Az új dél-karolinai Boeing-gyártósor első gépe az Air Indiáé, kérdés, mikor veszi át a társaság és mennyiért

A kompenzáció összege akkor kiszivárogtatott adatok szerint nem kevesebb lenne, mint félmilliárd dollár. Mostani sajtóinformációk 145 és 800 millió között latolgatnak, miközben a márciusi ötszázmilliós sajtóhírt akkor a Boeing elnöke személyesen cáfolta. Most viszont az indiai polgári légügyi miniszter is kijelentette, addig nincs gépátvétel, amíg nincs megállapodás „a kompenzációs csomagról” – e megfogalmazás azt sugallja, hogy az indiai követelések a „fájdalomdíjon” kívül még másra is kiterjedhetnek, például a vételárra, vagy más, a gép üzembeállításával kapcsolatos költségekre.

Az Air India 27 Boeing 787-est rendelt és az első gépet 2008-ban kellett volna a gyártónak leszállítania. Természetesen valamennyi más megrendelő is többéves késéssel jut hozzá az új, áttörést jelentő kompozit-repülőgéphez, azonban más megrendelő ilyen típusú nyilvános vitába nem keveredett a gyártóval a csúszás miatt.

Azért lenne veszteséges az Air India, mert késik a 787-es? Vagy a késés inkább alkalom arra, hogy a Boeing pénzén csökkentse a veszteségeket?

Az Air India egyébként nemrég újabb hatalmas állami tőkeinjekció révén maradt talpon, a működése súlyosan veszteséges, miközben a társaság vezetői ezt a veszteséget most a magas üzemanyagárak mellett épp azzal magyarázzák, hogy nem tudták elég korán forgalomba állítani az alacsonyabb költséggel üzemeltethető 787-eseket. A társaság kritikusai azonban Indián belül is állítják, hogy valójában a gazdaságtalan működés, a nem hatékony szervezet és más belső szerkezeti problémák teszik veszteségessé az Air Indiát, miközben az állam keményen védi az olyan konkurenciával szemben, mint a magántőkéből bukdácsoló Kingfisher.

Legújabban a pilóták egy csoportjának sztrájkja nehezíti az Air India működését. A Flightglobal úgy tudja: azok a repülőgép-vezetők sztrájkoltak, majd kerültek utcára, akik az Air India és az Indian Airlines néhány évvel ezelőtti egyesülésekor a másik cégtől kerültek át, és ők ezért nem kaphattak kiképzést az új típusra.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.