Az Air Transat transzatlanti nyitása: Toronto–Budapest
Ilyen a repülés: a ceremónia-mestereknek nem lett könnyebb az élete, de az utazóknak kellemes meglepetés lehetett, hogy az Air Transat kanadai légitársaság A330-asa Toronto illetve Montreal felől mintegy ötven perccel a menetrend szerint kiírt landolási idő előtt ért földet a Liszt Ferenc repülőtér 31 jobb pályáján. A szépen festett gép leszállásával pedig Budapest számára ismét megnyílt a transzatlanti kapcsolatok korszaka.
Mint ismeretes, a Malév a 767-esek beszerzésével a kilencvenes évek elején beindíthatta járatait New Yorkba majd Kanadába is, de aztán a típus kivonásával ez az utazási lehetőség megszűnt. Amerikai légitársaságok is tartottak fenn vonalakat az USA keleti partvidéke és Magyarország között, volt, amikor két 767-essel is találkozhattunk Ferihegyen a Delta illetve az American színeiben.
De amint közeledett a krízis és a Malév haladt a maga vészterhes útján a leállás felé, az amerikaiak láthatóan számoltak ezzel a lehetőséggel, és 2011 őszén mindkét társaság megszüntette a járatát. Jelentős részben feltehetően olyan megfontolások alapján, hogy a budapesti célállomásról a Malév kiválásával hiányzik majd az a hálózati légitársaság, amely tovább viszi utasaikat más célpontok felé, illetve nem fog „ráhordani” a Budapestről induló észak-amerikai járatokra. A Hainan kiválásával pedig a menetrend szerinti szélestörzsű interkontinentális járatok teljesen eltűntek a repülőtérről.
Azóta viszont, Ferihegy talpra állása jeleként, beindult az Emirates és az Air China is, egyébként szintén A330-asokkal, az Emirates decemberben vált még nagyobb gépre, 777-esre. Most pedig itt van ismét az észak-atlanti kapcsolat az Air Transat képében, igaz, egyelőre csak heti egy járattal, és most még csak a nyári időszakra szól a menetrend, de a járatnyitás résztvevői azt érzékeltették, hogy lehet ebből állandó és talán még nagyobb frekvenciával működő vonal is.
Az Air Transat Kanada harmadik legnagyobb társasága, a nyári időszakban harminc ország hatvan célállomására közel hárommillió utast szállít. A cég tavaly ősszel jelentette be járatnyitási szándékát, a 330-as 345 utassal érkezett Ferihegyre.
Ez egyébként A330-as esetében talán meglepően magas szám, de ne felejtsük el, hogy a társaság úgynevezett leisure-kategóriában működik, így aztán a business-ülések száma csak 12 a gépen.
A leszállás után a forgalmi előtéren természetesen a ferihegyi tűzoltók vízsugaras tiszteletadása fogadta a begördülő szélestörzsűt, amelyet a pilóták a magyar és kanadai zászlóval viszonoztak, miután átértek a látványos zuhatagon és kinyitották a pilótafülke ablakait. A járat fogadására a rengeteg újságírón, fotósón és kamerás emberen túl megjelent Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter is, aki Jost Lammers BA-vezér és Lisa Helfand, Kanada budapesti nagykövete társaságában várta a gépet. És persze várta a gépet az elmaradhatatlan torta is, gazdag díszítéssel és szimbolikával.
Az ünneplés a teraszon folytatódott, ahol a miniszter a járatnyitás „beruházási, turisztikai és nemzetpolitikai” jelentőségét hangsúlyozta: a kanadai befektetők számára a régióban Magyarország az elsődleges célpont, a turisták száma dinamikusan nő, tavaly 34 ezren voltak, idén az első negyedévben a tavalyihoz képest már húsz százalékkal többen, és nyilván fontos lesz a járat telítettsége szempontjából a jelenleg 314 ezres kanadai magyar közösség. Vagyis Jost Lammers optimizmusa is érthető, aki a sajtótájékoztatón azt prognosztizálta, hogy a következő nyári szezonra hetente már két járat köti össze Budapestet a kanadai nagyvárosokkal.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!
Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!