Ázsiában hódít villamosával a PESA
Április folyamán szándéknyilatkozatban rögzítették a lengyel PESA és a Kazahsztán északkeleti részén található 331 ezer fős lakosságú Pavlodar megállapodását. Az együttműködés nem új keletű, a PTinfo blog már tavaly ősszel hírt adott arról, hogy a lengyel gyártó két alacsonypadlós villamost szállít Kazahsztánba. Elégedett Pavlodar a PESA járműveivel, mivel a Railway Gazette hírei szerint már száz széles nyomtávú villamosra tart igényt a város.
Pavlodar villamoshálózata 83 kilométer hosszú, a 115 korosodó járműből álló flotta tekintélyes, 60 százalékos részarányt tudhat magáénak a város közlekedési munkamegosztásában. A hálózat széles nyomtávú.
A tervezett száz villamosból 83-at már Pavlodarban, a PESA új üzemében szerelnek majd össze. Tomasz Zaboklicki, a vállalat elnöke elmondta, hogy pénzügyi szempontok alapján is igazolni tudták az összeszerelő üzem felépítését. A kész villamosok Kazahsztánba szállítása rendkívül költséges megoldás lett volna, így az alkatrészek dobozban érkeznek és a helyi munkaerő varázsol belőlük kész járművet. Zaboklicki várakozásai szerint az összeszerelő üzem révén a régió más városai számára is olcsó villamosokat kínálhatnak majd.
Pavlodarba nem a Szegedről jól ismert Swing típust szállítják, hanem a forgóvázakkal felszerelt Twistet. A tujákon a helyi klímaviszonyoknak megfelelően apró átalakításokat kell eszközölni: Pavlodarban januárban csaknem –18, nyáron pedig +21 fok az átlaghőmérséklet.
A járműállomány modernizálása mellett a lengyelek újítják fel a villamoshálózat infrastruktúráját is. Mindkét beruházást a lengyel BGK bank finanszírozza.