Bemutatkozott az új orosz utasszállító!
A nyugati típusokhoz hasonlóan látványosan mutatkozott be Irkutszkban, Medvegyev miniszterelnök jelenlétében Oroszország új, rövid- és középhatótávolságú, keskenytörzsű típusa, az MSz-21-es. A legkisebb változatában 132–165, a közepes méretű 300-asban –a most bemutatott példány is ilyen – 163–211, a hosszú törzsű variánsban 240 üléses gép a United Aircraft Corporation részeként működő Jakovlev tervezőirodájában született, és az irkutszki gyárban készül majd, tulajdonképp a nálunk is üzemeltetett és szeretett Tu-154-es, valamint a Jak-42-es utódjaként, – és a jelenleg a piacon domináns Boeing 737, illetve Airbus A320 családok erős versenytársaként, nem beszélve a szintén ezt a kategóriát célzó kínai C919-ről.
Medvegyev szerint az MSz-21-es technológiai szintje magasabb, mint a jelenleg létező gépeké. Ami a típus versenyképességét a program irányítóinak reményei szerint biztosítja: kompozit szárny, a konkurenseknél nagyobb átmérőjű törzs, integrált irányító rendszer, fly-by-wire kormányzás, modern, alacsony fogyasztású hajtóművek. Ezen a ponton egyébként az orosz híradások meg is torpannak kissé, ugyanis a tervek szerint a gép az orosz Perm PD-14A hajtóművekkel repül majd, de a gyári közleményben nem szerepel, hogy a prototípus szárnyai alá a Pratt & Whitney GTF-családjának egyik változatát, a PW1428G-t szerelték, és feltehetően a típus első szériáit még nem tudják a honi hajtóművel szállítani, mert annak (is) késik a programja.
A United Aircraft főnöke a beszédében úgy fogalmazott, hogy az „MSz-21-esek eladása (nyilván átadása) az orosz PD-14-esekkel 2019-ben kezdődik” – ebből arra lehet következtetni, hogy az idén év végére remélt szűzfelszállás, majd a típusengedély tervezett jövő évi megszerzése után a gépeket 2018-tól még mindenképp külföldi hajtóművekkel szállítják le a felhasználóknak. A gép létfontosságú más rendszereinek jelentős része is még nyugati, a fő beszállítók a Thales, a Honeywell, a Goodrich (avionika, hidraulika, futóművek), a belső berendezésé pedig a Zodiac, de Putyin elnök útmutatásai szerint az orosz részarányt már a sorozatgyártás megkezdésekor hatvan százalékra emelik.
Az MSz-21-es a mai fejlesztésekhez hasonlóan éveket csúszott, 2014-ben a program áttekintésekor Rogozin miniszterelnök-helyettes még idén áprilisra tette az első repülést. A jelenlegi eladási listán szereplő gépek – 175 példány fix megrendelés, több mint száz opció illetve szándéknyilatkozat tárgya – túlnyomó többségben orosz légitársaságokhoz illetve lízingcégekhez kerül majd. A mostani közlemény legalább ezer gép eladását helyezi kilátásba, ami a 140–230 üléses keskenytörzsű piac tíz százalékát jelentené.
Az első üzemeltető az Aeroflot lesz, a nemzeti légitársaság ötven gépet rendelt, egy indonéz cég huszonöt, az egyiptomi Cairo Aviation hat gépre kötött szerződést. További külföldi érdeklődőkként emlegeti az orosz sajtó az Air Tanzaniát, szaúd-arábiai és további indonéz légitársaságokat, illetve ahol a legnagyobb az „éhség” új utasszállítókra: Iránt.
* * *Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!