Bevásárolnak teherkocsiból az ukránok

iho/vasút   ·   2018.11.16. 18:30
400px_uz_teherkocsik

Az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD) 133 millió eurós (körülbelül negyvenhárommilliárd forintos) kölcsönt nyújt a beruházáshoz, a megállapodást a napokban írta alá a bankkal az ukrán nemzeti vasút Ukrzaliznyitszia (UZ). Az első járműveket várhatóan már az év végén át is vehetik, de az utolsó egységekre sem kell sokat várniuk: a szerződés aláírásától számítva hat hónapon belül, vagyis 2019 nyarára érkezhetnek meg – jelenti a Railfreight.com.

A vagonok árának törlesztését 2020 októberében, egy kétéves türelmi időszakot követően kell megkezdeni a vasúttársaságnak. A gyártót közbeszerzési eljárás során választják ki, a győztes nagy valószínűséggel a nagy ukrán vasúti gyártók – a Krjukovi Vagongyár (KVBZ), JSC Dnyeprovagonmas és a Popaszna járműjavító – közül kerül majd ki. Utóbbitól az elmúlt évek során már szerzett is be nyitott tetejű vagonokat az UZ. A teherkocsikat az UZ Cargo Wagon LLC, az UZ leányvállalata fogja használni.

6500 nyitott tetejű teherkocsit vásárol az ukrán nemzeti vasút UZ (forrás: Railway Gazette)

Az UZ jelenleg körülbelül huszonnégyezer nyitott tetejű tehervagonnal rendelkezik. Közülük többet EBRD-hitelből vásároltak, például egy 2009-es megállapodásnak köszönhetően hatszáznegyven új járműre tehettek szert. Az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank és az ukrán vasúttársaság közötti együttműködés nem korlátozódik a gördülőállomány fejlesztésére: az UZ megújítását célzó számos egyéb projektet, például a vállalatirányítási reformprogramot is EBDR-hitel segítségével valósítanak meg. A vállalatirányítási cselekvési terv és a korrupcióellenes cselekvési terv kifejlesztésével és alkalmazásával olyan intézkedéseket vezetnek be, mint például a független igazgatók kinevezése, az üzleti tervezés, audit bizottság létrehozása, a belső ellenőrzési funkció, vagy a korrupcióellenes intézkedések, viszonyítási alapot hozva ezzel létre Ukrajnában más állami tulajdonú cégek számára.

EBDR-hitelből újul meg Ukrajna vasúthálózata is: a Kárpátokban 2018 májusában átadott Beszkid-alagút kiépítését szintén az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank, valamint az Európai Beruházási Bank (EIB) által nyújtott kölcsönökből finanszírozták. Az ország déli részén haladó, 253 kilométer hosszú Dolinszka–Mikolajiv–Koloszivka vasútvonal százötvenmillió euró (negyvennyolc és fél milliárd forint) költségű villamosítását is például egy 2017 decemberében aláírt hitelszerződésből fizetik ki – a munkálatok várhatóan jövő márciusban kezdődnek és 2023 májusára fejeződhetnek be.

A Railway Gazette szerint az EBRD segítséget fog nyújtani az UZ-nak a közbeszerzési folyamatok tanúsításában és javításában, valamint egy energiagazdálkodási információs rendszer létrehozásában is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek