Amerikai légibemutatók: túl sok halott

iho/repülés   ·   2012.01.10. 17:30
reno_cim

Az amerikai közlekedésbiztonsági testület, az NTSB néhány napon belül vizsgálatba kezd a repülőversenyek és repülőshow-k körül. Az ok, hogy tavaly meglepően sok halálos baleset történt az ilyen, Amerika-szerte roppant népszerű és látogatott eseményeken.

Márciusban volt az első katasztrófa. Kyle Franklin és Amanda Franklin szokásos bemutatója abból állt, hogy Amanda a kétfedeles Waco felső szárnyán áll, illetve mozog, miközben férje műrepül a géppel. Kyle azonban ez alkalommal kényszerleszállást volt kénytelen végrehajtani, ami felesége súlyos sérülésével végződött, Amanda végül három hónap múlva a kórházban elhunyt. (A videó a népszerű házaspár egy korábbi bemutatóján készült.)

Augusztusban a Selfridge Air Show-n Todd Green, egy másik wingwalker, „szárnysétáló” arra az attrakcióra készült, hogy egy repülőgép szárnyáról átmásszon egy helikopter csúszótalpára. A bemutató nem sikerült, Green sok ezer ember szeme láttára hatvan méter magasból lezuhant a mélybe és szörnyethalt.

Bryan Jensen erősen átalakított, szupererős csillagmotoros Pitt Special gépével szenvedett halálos balesetet a Kansas City Aviation Expo légibemutatóján.

Végül a legsúlyosabb eset: a szeptemberi szokásos renói repülőversenyen egy pilóta és tíz néző vesztette életét, amikor a részt vevő Mustangok egyikének elveszett a trimmlapja a magassági kormányról, a gép irányíthatatlanul vágódott a VIP-szektorba.

A most következő meghallgatáson az NTSB illetékesei a regulátor, vagyis a Légügyi Hatóság, az FAA, valamint a repülőszervezetek, az ipari ágazatok és a repülőtér-fenntartók képviselőivel tanácskoznak a repülőbemutatók és versenyek biztonsági kérdéseiről.

A meghallgatáson áttekintik az események tervezésének és végrehajtásának eljárásait, szabályait. Az AVweb híre szerint az egyébként ebben az évben még szünetelő Red Bull versenyek is szóba kerülnek a tárgyalásokon. (Ez utóbbi versenysorozaton eddig nem történt halálos repülőbaleset, de Európában is voltak idén légishow-katasztrófák, például egy lengyel pilóta lezuhanása, és a Red Arrows brit katonai bemutatókötelék egyik gépének balesete.)

Terveink szerint hamarosan műrepülő világbajnokunk, az Air Race egyik ásza, Besenyei Péter is elmondja véleményét a repülőbemutatók biztonságáról.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.