Biztos támasz a megváltozott jogszabályi környezetben is

iho/vasút   ·   2012.11.08. 16:30
IMG_7044__120608__Vac__449028_449024__REC-CER__k

A 2001-ben alakult, százszázalékosan magyar tulajdonú MÁV-REC Kft. a kezdetektől fogva vállalkozik partnerei iparvágány-hálózatának vasútüzemi kiszolgálására. A társaság tevékenysége az idők folyamán azonban egyre inkább hiánypótló, teljes körű szolgáltatássá alakult át, és felkészült a jövőre várható jogszabályi változásokra is.

Amikor a MÁV-REC-es szakemberek megismerkedtek a 2011. január 1-jével módosított vasúti törvény részleteivel, néhányan felkapták a fejüket: első látásra az addigi szigorú előírások könnyítése vajon nem vezet ahhoz, hogy a szolgáltatási terület szakmaisága újabb – nem megfelelő háttérrel rendelkező – piaci szereplők által sérüljön?

A törvény ugyanis megszüntette azt a szigorú követelményt, miszerint a saját célú vasúti pályahálózat üzemeltetéséhez érvényes működési engedély és vasútbiztonsági tanúsítvány szükséges. Ebben az évben már elég csak bejelenteni a Nemzeti Közlekedési Hatóságnak a pályahálózat működtetését, engedélyeztetésről szó sincs, és a tanúsítványt sem kérik számon a továbbiakban. Szerencsére a partnerek is átlátták, hogy ha papír már nem is kell, azért az összetett feladatok ellátásához szükséges szakértelemre, évtizedes tapasztalatra és a jogban való speciális jártasságra mindenképpen szükség van. Mindezzel pedig a MÁV-REC Kft. bizonyítottan rendelkezik – a vasútbiztonsági tanúsítvánnyal együtt.

Ipari Dácsia Dunaföldváron<br>(fotók: Vörös Attila)

Egy-egy vasútüzem kicsiben egy-egy önálló vasút, infrastruktúrával, forgalommal, gépészettel, kereskedelmi feladatokkal, és az ezekre vonatkozó előírásokkal, melynek úgy kell működnie, hogy a megbízó vállalat belső folyamataival is harmonizáljon. Ez nagy kihívásokkal és folyamatos odafigyeléssel járó tevékenység, amelyben nem lehet hibázni. Egy hiba is sok és jelentős fennakadást okozhat a teljes logisztikai láncolatban.

Rajzinger Ilona, a társaság vasútüzemi divíziójának vezetője kifejtette, hogy a cég vasútüzemi szolgáltatásai nem merülnek ki a hagyományos értelemben vett ipartelepen belüli árutovábbításban és pályaüzemeltetésben, bár a több százezer tonnányi áru mozgatása önmagában sem lebecsülendő teljesítmény. A cég mintegy 30 ezres vasútikocsi-forgalmat bonyolít le évente, tizenöt, többnyire saját tulajdonú vasúti tolatómozdonnyal (M44, M43), illetve egyéb vontatóeszközzel. (A MÁV-REC Kft.-nél a rendelkezésre állás hiánya miatt még soha nem hiúsult meg kiszolgálás.)

Mindezeken túl viszont a MÁV-REC Kft. a megrendelői igényeknek megfelelve – mintegy csomagban – számos kiegészítő vagy részszolgáltatást is elvégez. Ilyen például: vasúti logisztikai tanácsadás, tervezés és engedélyeztetés, rakodás, rakománykezelés, vasúti mérlegelés, termelési segédfeladatok ellátása, és így tovább.

A MÁV-REC zöld Bobója tolat a Szabadkikötőben

„Partnereik különösen a jogszabályi környezet változásainak a követésében támaszkodnak a MÁV-REC Kft.-re, erre ugyanis a cégeknek már egyáltalán nincs energiájuk és apparátusok” – fogalmaz Rajzinger Ilona. Márpedig azt az ősi jogelvet, miszerint a „törvény nem ismerete nem mentesít a következmények alól”, Magyarországon és 2012-ben is tanácsos szem előtt tartani, különben elég komoly retorziókra számíthat a rendeleteket lazán kezelő vállalkozás.

Erre csak két, a szűkebb szakmába tartozó példa. Néhány saját célú vasúti pályahálózattal rendelkező cég csak a büntetések bekasszírozása után döbbent rá, hogy egy jogszabály megváltozása folytán a mozdonyaira érvényes, 12 jegyű pályaszámot már régen be kellett volna jelentenie a NKH-nak, és még más, elmulasztott adatszolgáltatási kötelezettséget is számon kértek rajtuk. Ilyen baleset a MÁV-REC Kft. ügyfeleivel természetesen nem történhet meg, hiszen képzett és tapasztalt szakembereik naprakészek a közlekedési jog terén is. Mint ahogy arra is felhívták a partnerek figyelmét, hogy 2012. január 1-jével a mozdonyvezetői oktatást – bármennyire is felkészült szakemberekkel rendelkeznek – a továbbiakban már nem oldhatják meg házilag, arra ugyanis már csak a Közlekedéstudományi Intézet berkein belül kerülhet sor. Arról nem is szólva, hogy 2013-tól ismét több, oktatással és egyéb területekkel foglalkozó jogszabály változik meg, amelyek betartása elengedhetetlen a normális ügymenethez.

Kapcsolódó hírek