Boeing 747-8i: faroktartályok kiiktatva

iho/repülés   ·   2012.01.21. 08:52
cimfarok

A sikeres hatósági engedélyeztetés érdekében a Boeing le kellett, hogy kapcsolja legújabb 747-esének üzemanyagtartályait a vízszintes vezérsíkokban – ismerte el az amerikai gyártó. Az ok: bizonyos strukturális problémák esetén flatterjelenség, azaz vibráció léphet fel, ha a 12 és fél ezer liternyi kerozinnal fel vannak töltve a vezérsíkok.

A FlightGlobal összefoglalója szerint a 747-8i, azaz Intercontinental változatról van szó, vagyis a hosszabb törzsű, új hajtóművekkel, új szárnyakkal és sok más változással tervezett Jumbo utasszállító változatáról. A jelenség akkor állhat elő, ha a vezérsíkok tartályait kapacitásuk 15 százaléknál több üzemanyaggal töltik fel, és ha ezzel egyidejűleg probléma keletkezik a szárnymerevítés csatlakoztatásánál, de az FAA, az amerikai légügyi hatóság előírása, hogy semmiféle strukturális hiba ne okozhasson vibrációt a gépen – közölte a Boeing. A cég egyébként azt is hozzátette, hogy ilyesfajta szerkezeti problémát a 747-esek elmúlt negyvenévi üzemeltetése során egyszer sem tapasztaltak.

(fotók: Boeing)

A közlemény szerint a vezérsíkban lévő tartály kiiktatása egyfelől egy biztosíték kihúzását jelenti a pilótafülkében, de az FAA a tartály fizikai kizárását is kéri, tehát bizonyos üzemanyag-vezetékeket is lezárnak és kiiktatnak a gépen.

Az eddig a gyártól kikerült öt 747-8-asnál utólag kell elvégezni ezt a munkát, de a következő gépeket már ezzel együtt adják majd át a vásárlóknak, miközben a Boeing komoly erőfeszítéseket tesz a probléma hosszú távú megoldására. Amint ezek a megoldások megszületnek, a tankokat a szokásos karbantartási műveletek keretében vissza lehet majd kapcsolni.

A hivatalos dokumentumok szerint a 747-8-asok összesen 238 ezer 584 liter üzemanyagot vehetnek fel a tartályaikba, beleértve a vezérsíkba épített tankok kapacitását. A teherszállító 747-8f változatnál a vezérsík tankjainak kiiktatása az üzemeltetésben azért nem okoz különösebb változást, mert a cargogépek a szállítható nagy teher érdekében rendszerint nem repülnek teljes üzemanyagfeltöltéssel. A VIP-változatnál viszont a hátsó tartályok kiiktatása 550–930 kilométerrel csökkentheti a gép maximális hatótávolságát.

A légitársaságok számára is minimális a különbség – állítja a Boeing, hiszen ezek a tartályok akkor sincsenek használatban, ha az üzemanyagon kívül szállítandó teher meghaladja a maximális terhelés hatvan százalékát. Ezt a 747-8i kibocsátó légitársasága, a Lufthansa képviselője is megerősítette, a farokrész tartályainak kiiktatása nem okoz problémát azokon a vonalakon, amelyeken a német társaság az új gépeit majd a kezdeti időszakban járatni fogja.

A Boeing az utasszállító változatot a szokásos háromosztályos elrendezésben 467 személy szállítására tervezte, a Lufthansa ugyanilyen beosztásban csak 386 utasra székezteti a gépeit. De természetesen a németek is azt várják, hogy végleges megoldásként vissza lehessen kapcsolni a faroktartályokat, mondván: mindenki olyan gépet akar, amely a lehető legmesszebbre képes repülni. A légitársaság arra számít, hogy a 2013-ban elkészülő példányoknál már nem lesz ilyen korlátozás.

A 747-8i utasszállító programját a Lufthansa húszgépes rendelése tette lehetővé, a társaság ezekkel a gépekkel az A380-asnál hosszabb járatokat akar fenntartani. A mostani hivatalos adatok szerint a gép hatótávolsága 14 ezer 800 kilométer, de ezt az adatot a mostani átmeneti változás kapcsán át kell, hogy írják majd a katalógusban. A Lufthansán kívül öt gépet rendelt a Korean Air, kettőt a nigériai Arik Air, és kilenc készül meg nem nevezett VIP-vásárlóknak. Az első gépet februárban adják át további belső munkálatokra egy a VIP-gépek berendezésével foglalkozó központnak, a Lufthansa mostani tervek szerint márciusban kapja meg a maga első 747 intercontinental óriásgépét.

Kapcsolódó hírek