C-13XJ: Hercules olcsóbban újratöltve

iho/repülés   ·   2012.02.18. 08:00
nyito

A már régóta várt lépést most hivatalosan is bejelentette Szingapúrban a gyártó. Az új, C-130XJ típusjelzést kapott változat a rövidtörzsű C-130J Super Herculesre alapul. Jelenleg még nincsenek tervek a meghosszabbított törzsű C-130J-30 úgymond XJ-alapon történő átalakításáról, de a Lockheed Martin a megfelelő igény esetén nem zárkózik el ettől sem. A gyártó szerint már számos ország komolyan érdeklődött az olcsóbban kínált új változat iránt.

Bár a C-130J Super Hercules is fajlagosan olcsóbban üzemeltethető a korábbi változatoknál, de a vásárlók pénztárcája jóval laposabbá vált az elmúlt években. A piaci igények és fizetési képességek változására volt kénytelen válaszolni a Lockheed Martin: így készült el a „fapados” Super Hercules. A régi-új gép bemutatására a szingapúri légiszalonon került sor, hiszen a délkelet-ázsiai térség komoly felvevőpiaca lehet az olcsóbb, de változatlan szállítási kapacitású Herkyknek.

A világ legnépszerűbb közepes taktikai szállítógépei az átadásra várva <br>(fotó: USAF)

A Lockheed azoknak szánja a C-130XJ-t, akik számára nem fontos a C-130J-k összes, már alapesetben is beépített képessége. Marad viszont a továbbfejlesztett rakománykezelő rendszer, amely a gyártástechnológia miatt minden C-130J-n helyet kell kapjon. Vélhetően a gép érintett részeinek áttervezése többe kerülne, mint amennyit a Lockheed Martin szánt az átalakításra. A C-130XJ a hivatalos elképzelések szerint olyan országoknak lehet különösen vonzó, amelyek változatlan teherszállítási képesség mellett jóval olcsóbb vételárat várnak el. A gép továbbra is kiválóan alkalmas olyan szállítási feladatokra, ahol a gépet nem vagy csak alacsony fokú veszélyek fenyegetik – azaz nem Afganisztán lesz a megcélzott felhasználási terület, hanem az országokon vagy Európán belüli, békés szállítási feladatok vagy a bekövetkező természeti katasztrófák után a segélyszállítás.

Megőrzi a gép a moduláris rendszerek alkalmazásának lehetőségét is: így a raktérben, mozgatható raklapokra szerelt egységekkel sokféle feladat végrehajtására lesz alkalmas a C-130XJ, hasonlóan a drágább C-130J-hez. A gép emellett olyan előkészítésekkel készül majd el, hogy bármikor „fel lehet tuningolni” teljes értékű C-130J Super Herculessé. Maradnak a Rolls-Royce AE 2100D3 turboprop hajtóművek és a Dowty R391 6 tollú kompozit légcsavarok is. Nincs változás az avionikai rendszerben és a pilótafülke kialakításában sem: maradnak a hajózóknak óriási segítséget nyújtó, színes, nagyméretű TFT LCD-kijelzők. Nem változik a C-130XJ sárkány- és szárnyszerkezete sem.

A C-130J új műszerfala mindenben kiszolgálja a pilótákat <br>(fotó: USAF)

Csak emlékeztetőül: az 53-3397 lajstromszámot kapott YC-130 prototípus, minden Herculesek ősatyja még 1954. augusztus 23-án szállt fel a Lockheed Martin Burbank melletti repülőteréről. Az első C-130A változatú Herculeseket 1956 decemberében vette át az Amerikai Légierő és a típus – folyamatos továbbfejlesztések mellett – azóta is sorozatgyártásban maradt. Ez világrekordnak számít a közepes taktikai szállítórepülőgépek piacán. Ellentétben szovjet vetélytársával, az Antonov An–12-essel, a Hercules L-100 és a hosszabb törzsű L-100-30 nem aratott értékelhető sikert a polgári piacon, elsősorban az ára miatt. 1994-ig alig 114 gépet vettek át a civil vagy félcivil megrendelők, hiszen gyakran kormányszervek fedett cégei is használták és használják a hivatalosan polgári lajstromjellel repülő gépeket.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.