Csak csúszik, vagy borul az útdíjtender?
Az iho.hu is beszámolt arról, hogy csúszik az elektronikus útdíj tenderének szerződéskötése, a Népszabadság értesülése szerint azonban akár egy hónapos halasztás is lehetséges, éppen úgy, mint a beruházás teljes bukása. De alakulhat úgy is, hogy a 3,5 tonnánál nagyobb tehergépkocsiknak 6318 kilométer közúton a megtett távolság alapján számlázó rendszert az Állami Autópálya Kezelő (ÁAK) Zrt. közbeszerzési eljárásán győztesként kihirdetett Getronics Magyarország Kft. helyett végül a T-Systems Magyarország Zrt. építi ki – állítja a lap.
A Népszabadság információi szerint a Getronics két héttel azután, hogy december közepén megnyerte az ÁAK útdíjtenderét, időt kért, pontosabban jelezte: nem áll készen az elektronikus útdíjrendszer szerződésének aláírására. Levelükben állítólag egy teljesen új menetrendet vázoltak, amiben az ünnepélyes ceremónia időpontját valamikor január végére ütemezték.
Az ÁAK útdíjtenderén magyar leányát garanciákkal, pénzügyi megfelelőséget igazoló nyilatkozatokkal segítő Getronics Belgium NV a hírek szerint csak azzal a feltétellel járul hozzá az útdíjrendszer szerződésének aláírásához, hogy a Getronics Magyarország előbb megköti valamennyi alvállalkozói szerződését. Az alvállalkozók között viszont akad néhány olyan is, amely csak az ÁAK és a magyar Getronics 2022. október 31-ig szóló szerződésének megkötése után kötelezné el magát végleg a projekt mellett.
A társaság az ÁAK-tól kért egy hónap alatt megoldhatónak tartja a probléma menedzselését. A közbeszerzési törvény azonban előírja, hogy a közbeszerzési eljárás eredményének kihirdetése után harminc napon belül a győztessel alá kell írni a szerződést. Márpedig az útdíjtender eredményét az ÁAK hivatalosan december 15-én hirdette ki. Azaz, ha a társaság a törvény betűje szerint akar eljárni, legkésőbb január közepén szerződést kell kötnie. Vagyis miközben egy hónap halasztást ha akar, sem adhat a Getronicsnak, semmi nem garantálja, hogy az útdíjrendszer építésére kiválasztott cég két hét múlva már készen áll majd a megállapodásra.
A lap cikke szerint az ÁAK szakértői teljes hírzárlat mellett mérlegelik a különféle lehetőségeket. Ezek sorában például azt is, hogy a Getronics kérését a meg sem kötött szerződéstől való elállás indokaként kezeljék, és búcsút intsenek partnerüknek. Ezzel párhuzamosan pedig megkezdjék a tárgyalásokat az útdíjtenderen 53,486 milliárd forintos, érvényes ajánlatot adó, de második helyezettként ki nem hirdetett T-Systems Magyarországgal. Bár az ÁAK anyagilag még mindig jobban járna azzal, ha ad egy hónap haladékot a Getronicsnak és lemondana az ezzel járó csúszás után fizetendő kötbérről. A T-Systems ajánlata ugyanis annyival drágább a Getronicsénál, hogy abba akár két és fél hónap csúszás is belefér – de csak elméletileg, mivel ezt az említett okok miatt nem tehetné meg az autópályacég.
A kalapban elvileg benne van, hogy a Getronics néhány nap késéssel, de a törvényes határidőn belül mégis aláírja az útdíjrendszer szerződését. De lehetséges az is, hogy a sztrádatársaság a következő napokban egyszerre tárgyal majd mindkét érvényes ajánlatot adó pályázójával, és ha úgy alakul, végül a T-Systems csapatával koccintanak a szerződéskötésre.
Ezzel együtt a döntéshozóknak számolniuk kell azzal is, hogy a rendszerépítésre július 1-jéig rendelkezésre álló napok, hetek múlása nyomán a 6318 kilométer közutat lefedő hálózat kialakításáról idő hiányában végül esetleg le kell mondani.