CSeries: három repülés után vissza a földi tesztekhez
Egyelőre nem tudni, mekkora késedelmet okoz az új kanadai utasszállító berepülési programjában, hogy a jelenlegi egyetlen repülőképes prototípust visszavitték újabb földi vibrációs tesztekre. A Bombardier alelnöke egyelőre csak annyit nyilatkozott, hogy várják, amíg a gép visszatérhet a levegőbe.
A földi tesztekhez való visszatérés a gép harmadik repülése után dőlt el, addig sikerült a futómű és a fékszárnyak megfelelő működését igazolni. Az alelnök nyilatkozata szerint emellett számos repülési manővert hajtottak végre a géppel. A földi vibrációs tesztre való visszarendelés azonban azért látszik problémásnak, mert az első repülés előtt ezt a próbasorozatot már lezártnak minősítették, sőt, ezek a vizsgálatok kellett, hogy sikeresen befejeződjenek ahhoz, hogy a gép megkapja a hatósági engedélyt az első repülésre.
Feltételezhető tehát, hogy az első három felszállás során tapasztalhattak olyan jelenséget, vibrációt, flattert, amely miatt a gép további földi próbákra szorul. Az ilyen típusú problémákat a gyártók nagyon komolyan kell, hogy vegyék, hiszen ha a gép valamely részegységén vibráció keletkezik, az előbb-utóbb annak a részegységnek az „elfáradásához”, netán töréséhez vezethet. Legutóbb egyébként a Boeing 747-esének új változatánál bukkant fel ilyen probléma, a gép vízszintes vezérsíkján fellépő flatterjelenség miatt az itt lévő üzemanyagtartályokat ki kellett kapcsolni, ami a gép hatótávolságának csökkenését jelentette, nem kevesebb, mint 900 kilométerrel.
A probléma rendezése még most is tart: a flatterjelenséget sikerült kiküszöbölni, folyamatban van a változtatásokhoz szükséges szoftvermódosítások bevezetése, a most készülő gépek már ezzel a módosítással kerülnek ki az összeszerelő csarnokból, és az eddig átadott példányokon jövőre köthetik vissza a tartályokat. Látható tehát, nem egyedi jelenség, hogy a földi tesztek sikeres lezárása után is előbukkannak a berepülés idején, sőt, netán már fogalomba állítás után nem várt jelenségek.
Ami a CSeriest illeti, a Bombardier egy másik vezetője egy konferencián úgy magyarázta a dolgot, hogy a földi vibrációs tesztek csak az első repülésekre adtak jogosítást, a repülési üzemmódok további bővítéséhez szükségesek a további földi próbák. Mint kiderült, az első három repülés során a gépet végig úgynevezett direkt módban repülték, vagyis a pilóták kormánymozdulatait a fly-by-wire rendszer közvetlenül továbbította a kormányfelületeket mozgató rendszerekhez, az úgynevezett normál mód, amikor a gép kormányzását a pilóták inputjai nyomán valójában a számítógépes rendszer vezérli, még nem próbálták ki.
Mint beszámoltunk róla, a gép először szeptember 16-án száltt fel, és a 2500 órás berepülési programot a tervek szerint kevesebb mint egy év alatt kellene végrehajtani, vagyis jövő őszre az első gépeknek már közforgalomban kellene repülnie.
Jó hír viszont, hogy egy tavalyi szerződéskötés realizálódott, ráadásul Kínában, a polgári repülőgépek legnagyobb piacán. A pekingi bejelentés fontosságára jellemző, hogy az a kanadai külügyminiszter és a kínai államfő jelenlétében történt. A szerződéskötés és a bejelentés között eltelt egy év magyarázata az lehet, hogy ezeket az ügyleteket általában akkor is kormányszinten hagyják jóvá Kínában, ha a vásárló kínai magáncég.
A végfelhasználó légitársaság vagy társaságok kiléte most sem nyilvános, a vásárló ugyanis egy jelentős kínai lízingcég, a CDB. Az első kínai üzlet tehát nyitás egy igen fontos területre, ugyanakkor a rendelés összetétele is érdekes: a kínaiak csak ötöt kérnek a most kibocsátásra kerülő 110 személyes 100-as, viszont tízet a 135 üléses, hosszabb 300-as változatból; ugyanilyen összetételben ugyanennyi példányra történt egyben opciós lekötés.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!