Drága az üzemanyagod? Vegyél egy finomítót!
A rakétaszerűen emelkedő kerozinárak döntően meghatározták a légiközlekedés tavalyi eredményességét, bizonyos esetekben akár a csődig is eljuttatva egyes társaságokat.
A helyzet megoldásának egy különös módjáról adott hírt az amerikai sajtó: a Delta egy saját olajfinomító megvásárlását fontolgatja, és ez ügyben folytat tárgyalásokat.
A The New York Times értesülése szerint a kiszemelt és egyébként eladásra felkínált cég a ConocoPhillips Pennsylvaniában. Eddig sem a Delta, sem a Philadelphia közelében működő feldolgozó cég nem óhajtotta kommentálni az értesülést.
A lap az IATA számait idézi, melyek szerint az üzemanyagköltségek ma már a légitársaságok üzemeltetési kiadásainak egyharmadát teszik ki, tavaly üzemanyagra 177 milliárd dollár ment el, idén becslések szerint 40 milliárddal többe kerül majd a globális kerozinfogyasztás.
A társaságok egy része fedezeti megállapodást köt a szállítókkal, de ez kétélű fegyver lehet, ha az olajár valamiért ismét csökkenne. A Delta mindenesetre tavaly 3 milliárd dollárral magasabb kerozinszámlát volt kénytelen kifizetni, mint 2010-ben. Hogy a társaság pénzügyi alapjai ennek ellenére szilárdak maradtak, azt más fontos intézkedéseknek köszönheti, például a Northwest megvásárlásának és a flotta átalakításának: kevesebb géppel repül, nagyobb töltöttséggel. De a legnagyobb gondot a Delta és a többi társaság számára is az jelenti, hogy a kerozin ára tavaly decemberben már majdnem elérte a gallononkénti három dollárt, az egy évvel korábbi gallononkénti két és fél helyett.
A lap ugyanakkor arra figyelmeztet, hogy a nyersolajárak emelkedése egyáltalán nem tette magát a feldolgozást nyereségesebbé, hiszen a finomítóknak is a piacról kell beszerezniük a nyersolajat, és a rés a beszerzési ár és az eladási ár között nagyon szűk. Ez magyarázza, hogy több olajfinomító az USA keleti partvidékén be is zárt, és nyilván ez a bonyolult helyzet vezetett a Conoco eladási ajánlatához is.
Mindenesetre a lap által megkérdezett szakértők megerősítették, arra még nem volt példa, hogy egy légitársaság saját olajfinomítót birtokoljon. Egyébként feltételezések szerint ennek az üzletnek is lenne még egy harmadik partnere, egy kereskedelmi bank.
Mindeközben a kínai kormány is emelni kényszerült a belföldi üzemanyagárakon. Mint korábban is elmondtuk, Peking másfajta elszámolást alkalmaz a külföldi és a hazai felhasználók számára. A tonnánkénti 8061 jüan, vagyis 1275 dollár négy és fél százalékos növekedést jelent, de ez a szint még mindig alacsonyabb a nemzetközi kerozináraknál.
A három nagy kínai légitársaság most már üzemeltetési költségeinek negyven százalékát költi üzemanyagra. A China Southern Airlines, az Air China és a China Eastern Airlines már korábban kénytelen volt felemelni a jegyárakhoz csapódó kerozinpótlékokat.