Drasztikus járatritkítás Salgótarjánban
A salgótarjáni helyi közlekedést üzemeltető Nógrád Volán január végén nyújtotta be javaslatát az önkormányzatnak, amelyben kérték a 2004-ben megkötött közszolgáltatási szerződés módosítását. Ennek értelmében február 1-jén 5,7 százalékkal drágultak a tarifák, február 4-én pedig hatályba lépett a módosított menetrend. Ahogy a cég fogalmazott: a 2012-es nullszaldós üzemeltetés érdekében racionalizáltak.
A mintegy 30 százalékos járatritkítás – ahogy várni lehetett – hatalmas felháborodást keltett az utasok körében. Salgótarján városa nem maradt adós a válasszal: sajtóközleményt adtak ki, amely szerint új tömegközlekedési szolgáltatót keresnek a Nógrád Volán Zrt. helyett. Az önkormányzat 40 millió forinttal támogatja a helyi tömegközlekedést, emellett 17 millió forint értékben vásárol éves tanulóbérleteket, ennél több pénzt azonban nem tud adni – közölték.
Az önkormányzat szerint a gond akkor keletkezett, amikor az előző kormány megszüntette a kedvezmények árkompenzációját a helyi tömegközlekedésben. Így 2006 és 2010 között országosan 1,6 milliárd forintja esett ki a szolgáltatóknak. Ezt az üzletágak közötti keresztfinanszírozással kezelték egy ideig, ám az üzletágak elkülönítésével a helyi járatoknál halmozódott fel a veszteség. A cégek ezt az elmúlt két évben – jellemzően tárgyalások útján – megpróbálták a városokon behajtani. Az országban egyedüliként a Nógrád Volán Zrt. peresítette 200 millió forintos követelését Salgótarjánnal szemben.
A járatritkítással párhuzamosan a Nógrád Volán átcsoportosítást is végrehajtott. A korszerű, de magas működési költségű alacsonypadlós Volvók és Localók helyközi viszonylatokra kerültek, helyettük két normálpadlós helyközi 435-ös és egy magaspadlós 280-as került a városba.