Dreamliner-sztori: öt éve menetrend szerint
Öt éve teljesítette első menetrend szerinti járatát, és az átadott gépek száma nem is olyan lassan az ötszáz felé kúszik. Persze azon lehet vitatkozni a mai évfordulón, hogy sikertörténet, vagy netán, mint a konkurencia felől hallani, kudarcok sorozata-e a Dreamliner sztori. Kétségtelen, ígéretes kezdés után nagyon durva visszaesések következtek, különösen a globálisan kiszervezett gyártás folyamán; a roll-out főszereplője valójában bőven nem volt repülőképes, még vissza kellett vinni a gyártócsarnokba, hogy igazi repülőgép legyen, az első gépek, a „Rettenetes Tíz”, súlyfölöslegük és más problémáik miatt nem kerültek az eredeti megrendelőkhöz, nem kevesebb, mint három plusz évet kellett várni a forgalomba állításig. Azután néhány hónappal később következett az emlékezetes akkuleégések, leolvadások okozta több hónapos szolgálati szünet.
Ma viszont a Boeinghoz közelálló portál értesülései szerint az átadott gépek száma az idei év harmadik harmadára már 467-re nőtt, az ötszázadik gép a gyári számozás szerint az Air France madara lesz, amely már hajtóművekkel és lefestve várja a belső kialakítást és aztán a berepülést, igaz, az ötszázban benne van három nem repült példány is, amelyet szerkezeti vizsgálatokhoz, statikus tesztekhez használtak. A friss gyári összesítés szerint a hátralévő, legyártásra váró gépek száma közelíti a hétszázat. A gyártási ütemet azért most megzavarta, hogy a Charlestonban lévő összeszerelőt néhány napra be kellett zárni a Matthew hurrikán miatt. Mindeközben a Rettenetesek utolsó példányai is elkerülnek a felhasználókhoz.
És közben érkeznek a további érdekes hírek, az Air New Zealand meg akarja duplázni az eddig rendelt 787-esei számát, az Etihad december elsején állítja be a Dreamlinert az Abu Dhabi–Tokió járatra, leváltva az A340-eseket. Már épül és jövőre felszáll az első, még hosszabb törzsű 787-10-es, az első tesztpéldány lesz egyben az első forgalomba álló gép: a szuperhosszú vonalak specialistája, a Singapore Airlines veszi majd át 2018-ban, ez a variáns 323 utassal tud csaknem 12 ezer kilométert repülni. És erősen emelték a legutóbbi megrendelések is a gép presztízsét, a Qatar és a China Southern részéről.
Az évforduló „hőse” azonban az ANA, a japán All Nippon, amely 2011. október 26-án indította el ezt a bizonyos első 787-es járatot a tokiói Naritáról Hong Kong felé, és idén nyáron vette át ötvenedik Dreamlinerét: ha leszállítják az összes gépét, nem kevesebb, mint 83 példány repül majd a színeiben.
Az évforduló alkalmából érdemes kicsit közelebbről is szemügyre venni ennek a légitársaságnak a különleges Dreamliner-politikáját. Míg a 787-es által berepült vonalak átlagos hosszúsága 5000 kilométer felé közelít, és ezek között egyre több a tízezer kilométer feletti járat, addig az ANA Dreamliner-járatainak átlagos hosszúsága csak 2300 kilométer körüli, ugyanis ez az egyetlen légicég, amely a típust kifejezetten rövid távon is használja nagy utasszámmal, Japánon belüli járatokra. Más légitársaságok rendszerint csak az első 787-esek bejövetele után teljesítenek ilyen rövid járatokat, ahogy ezt például a LOT is tette többek közt Budapestre, hogy a személyzetek mennél gyakrabban tudjanak fel- és leszállást végrehajtani, és a földi kiszolgálók is begyakorolják a műveleteket. (A LOT egyébként manapság olyan desztinációkra repül a 787-essel, mint Chicago vagy Peking, illetve a legfrissebb vonal. Szöul.)
Egyébként feltételezik, hogy az idén nyáron jelentkező probléma leginkább az ANA 787-esek Rolls-Royce hajtóműveivel épp azzal függ össze, hogy az ilyen nagy utasszámú de rövid vonalak lerepülése, az, hogy a felszállások a típus eredeti funkciójához képest jóval sűrűbbek, a vártnál komolyabban terheli a hajtóművek egyes részeit.
Mindenesetre az öt évvel ezelőtti első járat, amelyen fizető utasok együtt repültek az ANA és a Boeing vezéreivel, húsz perccel a menetrendben megszabott leszállási idő előtt földet ért Hong Kong repülőterén, ezt sokan jó jelnek vették, miközben a világsajtó tele volt komor jóslatokkal arról, hogy a 787-es a csúszás miatt 1100–1200 példányt kell, hogy eladjon ahhoz, hogy a program végülis nyereséges legyen. Nos a mostani összesítés szerint a már leszállított és már megrendelt gépek száma az ötödik évforduló napján 1161. A gyártás további gyorsítása mellett most már tényleg remélhető, hogy a Boeing nem fog ráfizetni a korszakos konstrukciójára, a légitársaságoknak pedig szemlátomást megéri a Dreamlinert repültetni.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!