Dupla újságszüret szeptember végén
Kis mozdonyok nagy terhekkel – Csepelen a hajdani Weiss Manfréd-gyár romjain megmarad néhány kis üzem a mai napig szállít, szállíttat vasúton. Igaz, a szállítmányok nagy részét most már az ócskavas teszi ki, emellett gázolajat, benzint szállító rövid tartályvonatok és egy acélárukkal foglalkozó cég fuvarjai egészítenek ki.
Veszélyben a gördülő országút? Amikor megindult, a környezetvédők megváltóként tekintettek az országutakon átzúduló kamiontömeg helyett csendben – és lényegesen tisztább üzemmel – suhanó kamionszállító szerelvényekre. Habár az Európai unió továbbra is szorgalmazza a kombinált fuvarozást, a közút mégis egyre nagyobb részt követel magának a szállításból. A Hungarokombi által üzemeltetett Kiskundorozsma–Wels vonatok indulása veszélyben van a következő menetrendi időszakban, habár az újonnan bevezetendő e-útdíj még közbeszólhat.
Kisvasúti rovatunk a Mátravasút újrahosszabbításával foglalkozik: szeptember 8-tól ismét Szalajkaházig közlekedhetnek a népszerű kisvonatok. Pozitív fordulatot vett a gyöngyösi kisvasút: az évekkel ezelőtt „eladósorba került” Gyöngyi mozdony újra üzemel, és helyreállították az árvíz rongálta pályatestet is.
Egyedi gyűjteményt mutat be modellrovatunk. 1:32 léptékű Szergej és egy komplett, 1:15-ös mozdonyflotta díszíti egy elhivatott modellező lakását. A fából készült orosz óriás működőképes: egy villanyfúró motorja hajtja. Kisebb testvérei már sztirolból, de ugyanolyan alapossággal, és természetesen szintén üzemképesre készültek.
A 125 éves budapesti villamosközlekedést köszönti az Indóház Extra idei második száma. Az 1887. november 28-án indult nagykörúti, még méteres nyomtávú próbavillamostól a száttagoltságon, a Beszkárton, az FVV-n, az 1968-ban alakult BKV-n át egészen napjainkig, a közeljövő terveiig követjük a főváros villamoshálózatának, járműállományának alakulását. Kitérőnkben természetesen a meglevő és már felszámolt vidéki villamosvasutakkal is foglalkozunk.