Econell: lehet egy méterrel több?

Ács Attila   ·   2016.12.27. 08:45
CredoEconell13_kicsi

A győri Kravtex kínálata az utóbbi években a 12 méteres kiskerekű típusokra redukálódott, néhány hónappal ezelőtt azonban egy távolsági és egy városi-elővárosi midit is bemutattak, sőt jelezték, idén még egy hosszított változatra is lehet majd számítani. Az új típust a Jézuska hozta.

A hagyományos buszoknak 22,5 collos keréktárcsa átmérőjük van, „kiskerekes” buszok alatt jellemzően a 19,5 collos méretet értjük. A kisebb futóműnek kisebb a tömege, ami filigránabb vázszerkezetet tesz lehetővé, emiatt csökken a busz önsúlya, így elég egy kisebb motor is. Ez a vételárban és az üzemeltetés során is megtakarítást jelent, ezért egyre több üzemeltetőnél tűnnek fel ezek a buszok szerte Európában.

Az Econell 13 a 12,7 méteres hosszával az eddigi leghosszabb szóló Credo (fotók: facebook.com/credobus)

Sokan, sokáig még a normál 12 méteres járműveken is eretnekségnek tartották ezt a megoldást, a holland VDL viszont idén méginkább kimaxolta a dolgot, és bemutatta a 12,7 méteres típusát, a Cite LLE-127-et. A másik nagy kiskerekes gyártó, a cseh SOR egyelőre maradt a megszokott méretnél, a Credo azonban gyorsan reagált, és Karácsonyra ők is előrukkoltak egy nyújtott modellel.

Az Econell 13-ról egyelőre még nem sok mindent lehet tudni, csak néhány képet töltött fel a gyártó a Facebook-oldalára, az viszont biztosnak tűnik, hogy a nevének kicsit ellentmondóan nem 13, hanem 12,7 méteres.

Miért jók a nyújtott buszok?

Ha pikírtek szeretnénk lenni, akkor azt mondanánk, hogy elsősorban azért, mert tendert lehet velük nyerni, hiszen a nagyobb gyártóknak nincs, pontosabban sokáig nem volt ilyen hosszúságú buszuk, így egy „ügyes” kiírással rögtön ki lehetett őket zárni a potenciális pályázók közül.

De természetesen műszaki oldalról is meg lehet közelíteni a dolgot: ez a kis hossznövekedés a kialakítástól függően négy–tíz fő plusz férőhelyet jelent, viszont nem kell hozzá egy harmadik tengely, mint az ettől is hosszabb buszoknál, tehát a vételárban és az üzemanyagköltségben is csak egy minimális többlet mutatkozik.

Jól mutatnak a könnyűfém felnik – valószínűleg ezekkel is fogtak néhány kilót

Régen felismerték ezeket már a hazai gyártók is, így a Rába és az Ikarus EAG már az ezredforduló környékén is gyártott ilyen hosszúságú buszokat, később az Alfa Regiók és Localók szinte csak ilyen hosszban készültek, az ARC, később Ikarus, jelenleg MABI Modulo dettó.

A magyar üzemeltetők tehát ismerik és kedvelik ezt a kategóriát, meglátjuk mennyire lesz benne sikeres a Credo. Egy biztos, a mostani helyközi változat után hamarosan a háromajtós városi Econell City-t is bemutatják.

A két ajtó között sok a dobogó nélküli ülés

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek