EgyptAir: sűrű fekete füst...
Kezd összeállni a kép, bár az igazi okokat illetően korántsem teljes: a pilótafülke hangrögzítője is megerősíti, hogy a Földközi-tenger felett szerencsétlenül járt egyiptomi A320-as orr-részében tűz ütött ki. Sőt, az is világossá vált, hogy a személyzet feltehetően az utolsó pillanatokig a tűz oltásával próbálkozott.
A CVR, akárcsak a repülési adatrögzítő, egy párizsi laboratóriumból került vissza az egyiptomi hatóságok által felállított vizsgáló bizottsághoz, miután mindkét „fekete dobozt” felszínre hozták, majd többé-kevésbé sikerült mindkettőt kijavítani. Azonban a kinyert adatokat további alapos vizsgálat alá vetik, hogy minél többet tudjanak meg a katasztrófa körülményeiről, amit szemlátomást egyre inkább kezelnek balesetként, mint terrortámadásként, bár a CNN egyik vezető munkatársa, aki a kezdettől ragaszkodott a gép elleni szándékos akció teóriájához, most azt hangsúlyozza, ami egyébként igaz, hogy a tűz kitörésének okáról továbbra sem tudunk semmi biztosat.
Az egyiptomi légitársaságtól kiszivárgott információ szerint a korábbi feltételezésekkel szemben, amelyek arra alapoztak, hogy a füstérzékelők jelezhettek egy hirtelen dekompresszió miatti párakicsapódásra is, a CVR felvétele alapján „sűrű fekete füst” volt a fedélzeten. Ez egybevág azokkal a koromnyomokkal, amelyeket az orr-szekció egyes felszínre hozott darabjai mutattak. Az ACARS, az automatikus adattovábbító rendszer által küldött adatcsomag elemzéséből korábban már kiderült, hogy az első füstjelzések percekkel a zuhanás előtt keletkeztek az érzékelők felől, de hogy maguk a pilóták miből mikor mit érzékeltek, azt talán csak a hangrögzítő felvétele fedi fel majd.
Az egyiptomi hatóság ugyanakkor ettől a kiszivárogtatástól is elhatárolódik, mint közleményében jelezte, a bizottság lehet csak az egyetlen hivatalos forrása az információknak, a testületnek azonban még időre van szüksége a következtetések levonásához.
Az iho/repülés által megkérdezett műszaki szakember szerint az A320-asoknak három műszerrekeszük van elől a padlószint alatt, az egyik a pilótafülke előtt valamivel, kettő kicsit hátrébb: a három rekesz között van a gép alaposan megerősített része, az orrfutó-akna. Ugyanakkor a három rekesz már a gép túlnyomásos zónájában van, nincs köztük és a pilótafülke között hermetikus zárás.
Vagyis ha az egyik rekeszben, az EgypAir 320-asának ACARS-jelzése szerint füst keletkezett, az utat találhatott a pilótafülke felé. Illetve: a baloldali műszerrekeszben ugyan főképp a kondicionáló rendszer berendezései találhatók, de ha itt tört ki tűz, az tovább terjedhetett a másik két rekeszre is, amelyekben többek közt a gép normális repülését vezérlő elektronika található.
A másik helyszín, ahonnan füstjelzés érkezett, a bal műszerrekesz felett lévő toalett. Itt olyan füstjelző berendezés található, amely azonnal riasztja a személyzetet, sőt, nemcsak tűzre reagál, hanem arra is, ha egy utas dohányozni kezd. Ott is létezhet beépített kisebb tűzoltó berendezés is, de az a légitársaságon múlik, hogy ezzel vagy e nélkül rendeli-e a mellékhelyiséget.
A sűrű füst, az esetleges erős tűz azt is talán érthetővé teszi, miért nem adtak vészjelzést a pilóták: feltehetően a tűzjelzés, illetve a füst megjelenésekor a gép megmentésével, a tűz eloltásával foglalkoztak, nem azzal, hogy a földdel kommunikáljanak. Az is lehet, hogy mire leadtak volna vészjelzést, addigra a tűz már kiiktatta a rádiókat is.
Az óvintézkedések kidolgozottak, a szabályok szigorúak és a biztonsági berendezések szinte teljesen behálózzák a mai modern gépeket (igaz, a műszerrekeszben nincsenek tűzoltó készülékek), ennek ellenére történtek már olyan tragédiák, amelyek során a már levegőben lévő gépen keletkezett, és a pilótafülkébe terjedő tűz vagy füst okozta a pilóták, illetve a gép teljes pusztulását. Ilyen volt 1998-ban a Swissair 111-es, New York–Genf járatának katasztrófája Kanada partjainál, a személyzet a füst észlelésekor megpróbált leszállni Halifax repülőterére, a kapitány feltehetően megpróbálta a fülkében is felcsapó lángokat eloltani, és ekkor vesztette életét, de az MD-11-es már nem érte el a repülőteret, 215 utassal és 14 főnyi személyzettel az óceánba zuhant. 2013-ban a UPS teherszállító 747-ese Dubaiból szállt fel, majd a rakodótérben (feltehetően lítium-ionos akkumulátorok öngyulladása miatt) kitört tűz sűrű füstje átterjedt a pilótafülkére is, és a gép lezuhant, mielőtt visszatérhetett volna és kényszerleszállást hajthatott volna végre Dubaiban.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!