Elektromos feszültség a La Manche fölött!
Az Airbus minden megnyilvánulásában történelminek és elsőnek minősítette az elektromos meghajtású kétüléses E-Fan repülését múlt pénteken délelőtt az angliai Lyddből a franciaországi Calais-ba. Mint arról beszámoltunk, a technológiai demonstrátor Didier Esteyne berepülő pilótával a kormányoknál 46 perc alatt tette meg a 74 kilométeres távolságot a Csatorna felett, az utazómagassága 3500 láb volt.
Arról is beszámoltunk ugyanakkor, hogy a szlovéniai Pipistrel már típusengedéllyel rendelkező, ugyancsak elektromos meghajtású gépe két-három nappal korábban kellett volna, hogy repüljön, méghozzá úgy, hogy a franciaországi leszállás után a gép az akkumulátorok újabb feltöltése nélkül ismét felszállt volna, és ugyanazzal a töltéssel visszarepült volna Angliába. Az utolsó pillanatokban azonban a géphez az elektromotort gyártó Siemens, amely érdekelt az Airbus E-Fan programjában is, váratlanul lefújta a repülést, azzal, hogy a motor használata nem engedélyezett víz feletti repülésre, és a rekordkísérlettel a Pipistrel megsértette a két cég közötti megállapodást.
Közben az AP hírügynökség azt a meglepő információt közölte, hogy az Airbus gépét így is megelőzte valaki! Méghozzá egy aprócska, egyszemélyes kis gép, a Cri Cri, illetve annak (egyik) elektromos változata, a Cristaline. A Cri Cri az elmúlt években méltán büszkélkedett a világ feltehetően legkisebb kétmotorosának kijáró címmel, de néhány évvel ezelőtt már több elektromos változata is volt, egyebek közt az akkori EADS támogatásával épült jármű.
Azonban egy másik, a Cristaline tűnik a legsikeresebb Cri Cri elektromos verziónak: két, egyenként 35 lóerős villanymotorral korában 283 kilométeres óránkénti sebességet ért el, ami világrekord a kategóriájában. Nos ugyanez az apróság 12 órával az E-Fan repülése előtt, meglehetős titokban, ugyancsak francia pilóta, Hugues Duval irányításával mindössze 17 perc alatt repült át a La Manche felett, igaz, közelebb, Doverben szállt fel a gép.
Pontosabban: mivel – ellentétben a Pipistrel és az E-Fan esetével – a villamos Cri Cri felszállását a brit légihatóság nem engedélyezte, ezt úgy játszották ki, hogy egy „rendes” motoros gép segítségével emelkedett a Cristaline a levegőbe. Hogy ez hogyan történt, arról egyelőre nincs pontos információ: korábban Duval airshow-kon egy nagyobb egymotoros hátán startolt el, majd elvált tőle és úgy szárnyalt önállóan a minimadár. Tehát lehet, hogy így indult el a Cri Cri Cristaline Dover felől a túlpart irányába. Ami viszont azt jelenti, hogy a rekord nem hitelesíthető, hiszen a gép nem saját erejéből emelkedett a levegőbe.
Az Airbus nagyon nem izgatta magát az ügy miatt, a gyorsan előkészített médiakampány, az élő videó-közvetítés és a Calais-ban tartott nagyszabású fogadtatás illetve sajtótájékoztató nyomán úgyis minden fontosabb kommunikációs csatorna úgy közölte a hírt, hogy az Airbus repülőgépe volt az első, amely elektromos meghajtással kelt át Anglia és Franciaország között a Csatorna felett. A slusszpoént azonban az amerikai AVweb portál szolgáltatja, amely arra emlékeztet, hogy valójában a Csatornát elektromos meghajtással nem csütörtökön vagy pénteken, hanem 34 évvel ezelőtt repülték át először! Tették ezt a jeles amerikai tervező, Paul MacCready Solar Challenger nevű gépével.
MacCready alkotta meg azt a szuperkönnyű gépet, a Gossamer Albatrosst, amellyel Bryen Allen biciklista-pilóta átpedálozott a Csatorna felett, vagyis egy kizárólag emberi erőforrással működő gépnek sikerült a repülés. De két évvel később, 1981. július 7-én MacCready újabb szuperkönnyű gépe, a Solar Challenger akkumulátorok nélkül, kizárólag a rászerelt napelemtáblák energiájával teljesítette a Franciaország–Anglia feladatot.
A repülése 163 mérföld volt, amelyet csaknem öt és fél óra alatt tett meg a gép, egy Párizs közelében lévő repülőtérről az angliai Manstonba, a csúcsmagassága 4358 méter volt, a pilótája Stephen Ptacek. A gép ma is a Smithsonian múzeum féltett kincse.
Az Airbus repülésének médiahullámában ez a történet végképp nem jutott felszínre, és nyilván lennének még érvek, amelyek alapján az európai cég mindennek ellenére magának vindikálja a történelmi elsőséget. Igaz, ehhez redukálni kellene a tisztán napenergiával történő meghajtás jelentőségét, de ezt épp most, amikor a Solar Impulse földkörüli útját teljesíti, és az a gép öt napot és öt éjszakát egyfolytában repült a Csendes-óceán felett, nem igazán hálás feladat.
A történelmi vitákon túl a lényeg, hogy az elektromos meghajtás továbbra is izgatja a tervezőmérnökök fantáziáját, és ez a megoldás a kisgépes repülésben egyre inkább terjed. (A most Őcsényben zajló Vitorlázórepülő Eb mezőnyében is van olyan gép, amelyet elektromos segédmotorral szereltek fel.)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!
Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!