Hazatért, megdicsőült az M61 004-es
18:40 A vonat Budapesthez közelít, menetrend szerint fog befutni.
15:40 A Nohab-menet menetrend szerint indult vissza a fővárosba. Helyszíni tudósítóink információi szerint a Budapestre érkezés este hét óra tájban várható.
15:05 Nohab közlekedik a II. vágányon! Tapolca a hagyományok révén volt annyira „részrehajló”, hogy a parádé idején intenzíven felvonuló és rendbe álló dízelek ne „gépként” említse a térhangosban. Bár a sorozat hazai üzeméből már a tapolcai éveket megelőzően is részüket kivevő szakemberek szerint ide már csak „meghalni” érkeztek a svédek, 1979. október végén, a 001, 003, 004 és 005 ide állomásításakor erről még szó sem volt. A Négyes torzójának avatásakor ezért is beszéltek a szónokok „hazatérésről” – a Nohabok a város számára kétségtelenül sokkal többet jelentenek műszaki eszköznél, holmi mozdonynál, nem véletlenül kapta a 004-es a vasutas keresztségben a Tapolca nevet. A megemlékezésnek feltétlenül javára vált, hogy nem hangzottak el lózungok, és több százan emlékeztek néma főhajtással azokra a vasutasokra, akik ezt a napot már nem élhették meg.
13:30 Az avatóünnepségen Németh Ferenc, a Tapolcai Vontatási Főnökség nyugalmazott művezetője hosszan mesélt a mozdonyok Tapolcához fűződő történelméről. A ceremónia végén mind a hét jelen lévő Nohab kürtje tizenöt másodpercen keresztül szólt, magasztos és megható élményt nyújtva.
12:45 A gépek egyesével körüljárnak és felsorakoznak, mintegy leróva tiszteletüket a hazatért Négyes előtt.
12:30 A Tapolcára - még ha nem is teljes egészében - visszatért Négyes orr-részének felavatása délután egy órától kezdődik.
11:35 Napra pontosan tizenöt évvel azt követően, hogy a négy utolsó Nohab is elhagyta Tapolcát, most hét tér vissza, mégha csak rövid időre is. A nagyszerű gépek a sokat megélt fűtőház előtt sorakoznak fel.
11:02 Érkezés Tapolcára. A hat Nohab fenségesen, méltóságteljesen gördül be az állomásra, ahol százak várják a vonatot.
10:45 A menet perceken belül elhalad a Badacsonylábdihegy közelében lévő helyszín mellett, ahol a Négyest 1999. június negyedikén utolérte a végzete. A mozdony emlékére a tragikus esemény ötödik évfordulóján bazalt emlékművet állítottak a helyszínen.
10:15 Rock'n'Roll Train! AC/DC-től zeng az Orfeum kocsi!
10:08 Balatonudvarinál jár a vonat.
9:35 Nem sokkal ezelőtt a Kárpát Vasút 21-es Nohabja gépmenetben befutott Tapolcára. Balatonfűzfőnél felszállt a köd, verőfényben pompázik a diadalmenet!
9:25 Komoly köd van. Ezúttal nem készülhetnek majd látványos panorámafelvételek, csak közeliek, de még így is lépten-nyomon vasútfotósokat látni: átjárókban, a nyílt vonal mentén, megállókban.
9:00 Nekilendült a különvonat, lendületesen halad a Balaton északi partja felé.
8:50 Csak a Nohaboknak kijáró tisztelet fogadta Székesfehérváron a menetet. Számos vasutas mellett az M61-esek hazai elkötelezettjei is kijöttek az állomásra - a peronon legalább ötvenen sorakoztak fel, apák gyermekeikkel, nők és férfiak köszöntötték a hat svéd acélkirályt.
8:40 Székesfehérvár. Hogy annak idején miért éppen a Négyest festették vissza a narancs armadából csíkosra? Nem kis mértékben a véletlen folytán: 1993-ban, a legendás angyalföldi parádé előtt a MÁV História Bizottság a szigorú előírásokra hivatkozva mereven elzárkózott az eredeti színtervtől, viszont Németh Andor, a kor híres vasútfotósa viszonylag jó kapcsolatot ápolt Csárádi Jánossal, a vasúttársaság akkori vezérigazgatójával.
Látta a különvonatot? Várjuk fotóit, élménybeszámolóit! iho@indohaz.hu |
Mindössze három héttel a MÁV megalakulásának 125. évfordulóját a zászlajára tűző nagy esemény előtt levélben kérvényezte, hogy csak egyetlen Nohabot, de fessenek vissza csíkosra. Csárádi egy nap múlva az átirat aljánmindössze annyit jelzett munkatársainak: „Eng.” És másnap az amúgy is éppen az Északiban Négyest már úgy glettelték tovább, hogy a gép Angyalföldön már új gúnyájában mutatja meg magáét a vasút köszöntésére összesereglő híveknek.
08:11 Harmincöt perc késéssel indulhatott tovább a szerelvény.
08:07 Továbbra is kényszerű várakozás Tárnokon.
08:02 – Kiestünk a ritmusból – mondta Szabó Miklós, a 17-es Nohab reszortosa, amikor a késésből eredő forgalomszabályozás okán Tárnok állomáson megfogták a vonatot. Tárnokról várhatóan pár perc múlva indulhat tovább a különmenet.
07:45 A tizenkilences Nohabbal az élen gördült ki Kelenföldről a hatgépes menet, bő húsz perc késéssel, 7 óra 35 perckor. Az egyetlen narancsszínű gép mögött sorban a klasszikus csillagos 001-es, a nemrég felújított Hatos, az alapítványi kézben lévő Tízes és a Húszas halad, a Nohab-sor végén található címeres Tizenhetes pedig a szerelvény energiaellátását biztosítja. Az érdeklődés hatalmas: a svéd gép rajongói, fotósok hada kíséri a három nosztalgiás Schlieren-kocsiból, egy Pullman-kocsiból, a 61 55 00-40 065-5 pályaszámú „Orfeum” mulatókocsiból, valamint a 012-es és 029-es WRm étkezőkocsikból álló szerelvényt.
Albert Dániel videófelvételén a kelenföldi érkezés és indulás látható:
Korábban írtuk:
Részletesen beszámolunk a mai nap eseményeiről. Ez az írásunk frissül folyamatosan fotókkal, információkkal. Kövessen minket, és az ünneplőket Tapolcára, majd legyen ott ön is a hivatalos átadón!
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!