Elkészült az új civil Herky!
A világ egyik legsikeresebb típusa, 1954 óta egyfolytában szolgálatban, sokszor sokféleképp megújuló, elnyűhetetlen gép – és már erősen pályáznak a skalpjára. 2015-ben gyártották le a 2500. példányát, amiből ma is több mint 1200 repül, nem kevesebb, mint hetven országban használták vagy használják ma is, miközben azért már próbálják elhódítani tőle a piacot, hogy csak a legfontosabb új ellenfeleket említsük: az Embraer és az Antonov.
De a Herky nem adja meg magát, és a gyártó, a Lockheed megint lép. A C-130-as elsősorban katonai szállítógépként ismert, de volt már polgári változata is, most pedig bemutatták az új civil verzió, az LM-100J első elkészült példányát. Kétségtelen, a négyhajtóműves, légcsavaros-gázturbinás katonai típus egyik mellékágáról van szó, különös tekintettel arra, hogy néhány polgári üzemeltető a légierőktől kisorolt, de még jó állapotban lévő példányokat vesz át felújítás után. De azért az 1994-ig gyártott polgári Herkyből, az L-100-asból is 115 került a felhasználókhoz, akik a Lockheed szerint kifejezetten igényelték, hogy legyen meg a továbbfejlesztett C-130J polgári megfelelője is.
2014-ben adtunk hírt a Super Hercules programjáról, és az akkor közölt menetrendet a jelek szerint tartani tudta a cég, idénre tervezték az első felszállást és jövőre az első átadást, természetesen a polgári típusalkalmassági papírok megszerzésével, az FAA partnerségében.
A katonai C-130J változat már másfélmillió repült órányi tapasztalatot gyűjtött, úgyhogy feltehetően nagy meglepetés a civil verzió berepülése során sem adódik. A várható szerepkörök skálája is „szokásosan” széles: túlméretes rakomány szállítása, olajfoltok felszámolása speciális oldóanyag szórásával, tűzoltás, távoli, betonos pályával nem rendelkező olaj- és gázkitermelések, ipari központok bányaüzemek kiszolgálása, kutató-mentő repülés, katasztrófák idején humanitárius segélyek szállítása vagy akár dobása, sebesültek kimentése, vagy akár beszerelhető ülésekkel: utasszállítás.
Mindez tehát elsősorban ott fontos, és ilyen helyszínek bőven vannak, ahol csak mondjuk egy durván hatszáz méteres, netán burkolatlan pálya áll a le- és felszállásra rendelkezésre. A felszereltség lehetővé teszi az ilyen típusú üzemeltetésnél gyakoribb, rosszidős repüléseket is, a lehető legrosszabb egyéb feltételek között, trópusi és sarkvidéki övezetben egyaránt. A cég egyik főnöke szerint egyébként a távoli és rideg környezetben végzett teherszállítás azért lesz egyre fontosabb, mert mind az olajkitermelés, mind más bányászati tevékenységek súlypontja egyre inkább az északi, sarkkörön túli területekre tolódik.
A rossz körülmények közötti biztonságos üzemeléshez a katonai C-130J változatnak megfelelően a pilótáknak – csak kétfőnyi a cockpit-személyzet – adott a modern, digitális avionika, integrált HUD-kijelző. Külön munkahelye van a rakomány-felügyelőnek, külön komputere a súlypontszámításhoz. A korábbi polgári változathoz képest a törzs 4,6 méterrel hosszabb, a hasznos teher 33 százalékkal több, a hatótávolság húsz tonna rakománnyal 2450 mérföld. A maximális felszállósúly 74,4, a maximális hasznos teher csaknem 22 tonna. Mindeközben a Rolls–Royce AE2100D hajtóművek 15 százalékkal kevesebbet fogyasztanak, miközben a maximális utazósebesség óránként 660 kilométerre emelkedett.
Mindezt mérsékelt árfekvésben kínálja a cég, legalábbis a Lockheed nyilatkozatai szerint, és már kibocsájtó megrendelő is van: a Magyarországon is működő ASL 10 példány megvásárlására írt alá szándéknyilatkozatot. Partnercége, a Safair Dél-Afrikában dolgozik jelenleg hat L-100-assal, amelyeket utas- és teherszállításra egyaránt használ. Ugyancsak megrendelője szintén tíz példányban a Super Herculesnek egy brazíliai cég.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!