Elkészült az új civil Herky!

iho   ·   2017.02.10. 16:15
cim

A világ egyik legsikeresebb típusa, 1954 óta egyfolytában szolgálatban, sokszor sokféleképp megújuló, elnyűhetetlen gép – és már erősen pályáznak a skalpjára. 2015-ben gyártották le a 2500. példányát, amiből ma is több mint 1200 repül, nem kevesebb, mint hetven országban használták vagy használják ma is, miközben azért már próbálják elhódítani tőle a piacot, hogy csak a legfontosabb új ellenfeleket említsük: az Embraer és az Antonov.

A Super Herky és megalkotói

De a Herky nem adja meg magát, és a gyártó, a Lockheed megint lép. A C-130-as elsősorban katonai szállítógépként ismert, de volt már polgári változata is, most pedig bemutatták az új civil verzió, az LM-100J első elkészült példányát. Kétségtelen, a négyhajtóműves, légcsavaros-gázturbinás katonai típus egyik mellékágáról van szó, különös tekintettel arra, hogy néhány polgári üzemeltető a légierőktől kisorolt, de még jó állapotban lévő példányokat vesz át felújítás után. De azért az 1994-ig gyártott polgári Herkyből, az L-100-asból is 115 került a felhasználókhoz, akik a Lockheed szerint kifejezetten igényelték, hogy legyen meg a továbbfejlesztett C-130J polgári megfelelője is.

2014-ben adtunk hírt a Super Hercules programjáról, és az akkor közölt menetrendet a jelek szerint tartani tudta a cég, idénre tervezték az első felszállást és jövőre az első átadást, természetesen a polgári típusalkalmassági papírok megszerzésével, az FAA partnerségében.

L-100-as munka közben: a felhasználók kérték a modernizált változatot

A katonai C-130J változat már másfélmillió repült órányi tapasztalatot gyűjtött, úgyhogy feltehetően nagy meglepetés a civil verzió berepülése során sem adódik. A várható szerepkörök skálája is „szokásosan” széles: túlméretes rakomány szállítása, olajfoltok felszámolása speciális oldóanyag szórásával, tűzoltás, távoli, betonos pályával nem rendelkező olaj- és gázkitermelések, ipari központok bányaüzemek kiszolgálása, kutató-mentő repülés, katasztrófák idején humanitárius segélyek szállítása vagy akár dobása, sebesültek kimentése, vagy akár beszerelhető ülésekkel: utasszállítás.

Mindez tehát elsősorban ott fontos, és ilyen helyszínek bőven vannak, ahol csak mondjuk egy durván hatszáz méteres, netán burkolatlan pálya áll a le- és felszállásra rendelkezésre. A felszereltség lehetővé teszi az ilyen típusú üzemeltetésnél gyakoribb, rosszidős repüléseket is, a lehető legrosszabb egyéb feltételek között, trópusi és sarkvidéki övezetben egyaránt. A cég egyik főnöke szerint egyébként a távoli és rideg környezetben végzett teherszállítás azért lesz egyre fontosabb, mert mind az olajkitermelés, mind más bányászati tevékenységek súlypontja egyre inkább az északi, sarkkörön túli területekre tolódik.

Ilyen lesz az LM-100J tűzoltóként

A rossz körülmények közötti biztonságos üzemeléshez a katonai C-130J változatnak megfelelően a pilótáknak – csak kétfőnyi a cockpit-személyzet – adott a modern, digitális avionika, integrált HUD-kijelző. Külön munkahelye van a rakomány-felügyelőnek, külön komputere a súlypontszámításhoz. A korábbi polgári változathoz képest a törzs 4,6 méterrel hosszabb, a hasznos teher 33 százalékkal több, a hatótávolság húsz tonna rakománnyal 2450 mérföld. A maximális felszállósúly 74,4, a maximális hasznos teher csaknem 22 tonna. Mindeközben a Rolls–Royce AE2100D hajtóművek 15 százalékkal kevesebbet fogyasztanak, miközben a maximális utazósebesség óránként 660 kilométerre emelkedett.

A nehéz körülmények bevált típusa

Mindezt mérsékelt árfekvésben kínálja a cég, legalábbis a Lockheed nyilatkozatai szerint, és már kibocsájtó megrendelő is van: a Magyarországon is működő ASL 10 példány megvásárlására írt alá szándéknyilatkozatot. Partnercége, a Safair Dél-Afrikában dolgozik jelenleg hat L-100-assal, amelyeket utas- és teherszállításra egyaránt használ. Ugyancsak megrendelője szintén tíz példányban a Super Herculesnek egy brazíliai cég.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek