Építik a Csúó-maglevet!
A Central Japan Railway december tizenhetedikén jelentette be hivatalosan a Csúó-sinkanszen építési munkálatainak megkezdését. A jeles alkalmat Tokió Sinagava pályaudvarán és Nagoja vasútállomásán is díszes ceremóniával ünnepelték – írja az International Railway Journal.
A JR Central szerint a maglev-vonal első üteme, vagyis a japán főváros és Nagoja közötti, 286 kilométer hosszú pálya tényleges építése 2015 elején veheti kezdetét, a befejezéshez körülbelül tíz év szükséges. A mágneses lebegtetésű vasúti pálya körülbelül nyolcvanöt százalékban alagutakban halad majd. A menetrend szerinti forgalom a tervek szerint 2027-ben indulhat meg. A második, Nagojától Oszakáig vezető ütemet leghamarabb 2045-ben adhatják át.
A vasúttársaság az első szakasz terveit augusztusban terjesztette elő a japán kormánynak, a földművelésügyi-, közlekedési- és infrastruktúráért felelős minisztérium pedig október közepén hivatalosan is jóváhagyta azokat. Az első ütem megvalósítása a becslések szerint 5400 milliárd jent (11 ezer 600 milliárd forint) kóstál – összehasonlításképp Magyarország átlagos éves költségvetése körülbelül tízezer milliárd forint.
A Csúó-sinkanszen első szakaszának Tokióban és Nagojában található végállomásait metrószerűen, negyven méterrel a föld alatt hozzák létre. A két végpont között négy közbülső állomás valósul meg: a Kanagava prefektúrában található Szagamihara megállóját alagútban alakítják ki, azonban a Jamanasi prefektúrában található Kofu, a Nagano prefektúrában fekvő Iida, valamint a Gifu prefektúrában található Nakacugava állomások már talajszinten épülnek meg.
A JR Central a szupravezetést használó maglev-szerelvények akár ötszáz kilométer per órás sebességét kihasználva a menetidőt negyven perc körülire várja, ami kevesebb, mint a fele a japán főváros és Nagoja közötti hagyományos rendszerű nagysebességű vasúti pályán, a 342 kilométer hosszú Tókaidó-sinkanszenen közlekedő leggyorsabb vonat, a Nozomi kilencven perces menetidejének.
Egy működési modell a Csúó-sinkanszen kapacitásának optimalizálása érdekében azt javasolja, hogy egy, a két végállomás között sehol meg nem álló járat után hat percenként induljanak olyan járatok, amelyek út közben csak egyetlen állomásnál cserélnek utasokat. Ezzel elkerülhető lenne az egymást előző szerelvények miatt szükséges bonyolult kitérők megépítése.
A vasúttársaság folyamatosan teszteli a leendő L0-sorozatú maglev-vonatok prototípus-szerelvényét a Jamanasi prefektúrában található tesztpályán, amelyet nemrég hosszabbítottak meg 42,8 kilométeresre. A pálya egyébként a maglev-vonal részét alkotja. Az első ötkocsis szerelvény próbáinak megkezdését követően a JR Central rendelt egy újabb szerelvényt, valamint plusz kocsikat is, amelyekkel két hétkocsis vonatot fog létrehozni. A vezető nélküli, teljesen automata szerelvények vonófej részében huszonnégy, a betétkocsikban hatvannyolc ülőhely található – számol be a Railway Gazette.
A Csúó-sinkanszenről részletesebben az Indóház 2013. októberi számában olvashatnak. (A lap megrendelhető itt, vagy megvásárolható személyesen a szerkesztőségben. Ha digitálisan szeretné olvasni, akkor ide kattintson.)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!