Fehér Hattyú még zöldben: kigördült az első Tu-160M2

iho   ·   2017.11.17. 08:45
cim

Először mutatkozott be a nyilvánosság előtt: a Fehér Hattyú egyelőre még zölden gördült ki a kazanyi hangárból, de hamarosan (és nyilván már lefestve) a tesztrepülések helyszínére vontatják az M2-es változatú, modernizált szuperszonikus bombázó első prototípusát. A 804-es gyári számú példány a hírek szerint jövő februárban száll föl először, és ezzel megkezdődik az orosz stratégiai variagép újragyártásának első szakasza.

(fotó: youtube)

A hírügynökség által idézett katonai források szerint a nyolcvanas években gyártott Tu-160-asokhoz képest az M2 új típusnak tekintendő, új avionikával, szenzorokkal, kommunikációs rendszerrel és ugyancsak teljesen új szoftverrel. Hogy ez a repülési vezérlésre vagy a fegyverrendszerekre vonatkozik, azt az informátor nem részletezte, mint ahogy azt sem szerepelt az összefoglalókban, kapott-e a gép új hajtóműveket. Korábbi információk szerint a gép eredeti sárkányszerkezetéhez nemigen nyúlnak hozzá, viszont a hatalmas erejű hajtóművek megbízhatóbbak lettek és megnövelték az élettartamukat.

A gép nem lopakodó kiképzésű, de az egyik orosz forrás szerint erre nincs is szüksége, mert fegyverzete távolról indítható, 2700–5000 kilométeres hatótávolságú cirkáló rakétákból (robotrepülőgépekből) áll, amelyek hatósugara lehetővé teszi, hogy a gép ne legyen kitéve „közeli kockázatoknak”. Ilyen eszközöket (Raduga H-101) egyébként a szíriai konfliktus során is indítottak a típus segítségével.

A Hattyút az orosz hírforrások az amerikaiak B1-B Lanceréhez hasonlítják, amelynek maximális felszállósúlya 216 tonna körüli, a Hattyúé több mint 300 tonna, az amerikai típus a hangsebesség 1,25-szörösével repül, a Tupoljev sebessége Mach 2.05. Mindkét gép állítható szárnyállású, mindkettő eredetileg nukleáris támadó feladatokra készült, a B1-B azonban most már hagyományos eszközökkel végrehajtott támogató feladatkörben repül.

Az egyik híradás szerint az első M2-est egy korábban be nem fejezett, még a szovjet érából származó, eredeti 160-asből építették át. A programról ugyancsak a kigördülés napján tett jelentést Dimitrij Rogozin miniszterelnök-helyettes Putyin elnöknek, aki a honvédelmi minisztérium javaslatára 2015-ben elrendelte a modernizált Tu-160-asok újragyártásának beindítását, az orosz nukleáris erő légi komponenseként.  Az első sorozatgyártott példány átadása a tervek szerint 2023-ban történik, a gépekből ötvenet állítanak majd hadrendbe.

Jurij Boriszov honvédelmi miniszterhelyettes korábban arról beszélt, hogy a meglévő „eredeti” Hattyúkat is az M2-es szintjére modernizálják. Jelenleg az orosz légierő a TASSZ szerint tizenhat Fehér Hattyút tart szolgálatban, ezek fele esett át a szükséges javításokon.

Ezek a valóban grandiózus repülőgépek az elmúlt években fokozott aktivitást mutattak a nemzetközi légtérben is, nagy hatótávolságú repüléseket hajtottak végre, miközben olykor igen közel kerültek NATO-országok légtereihez.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.