Felújítják az egyes Szergejt
Jövőre is folytatódik a hagyományos 628-asok (korábban M62-esek) B vizsgája, amely nem csak gépészetileg jelent nekik újabb aktív éveket, hanem kívülről is megszépülnek. Ezek a projektek főként Záhonyban zajlanak, de jövőre két mozdonynál a dombóvári műhely is besegít: egyikük a már évek óta jelöltként üzemelő 001-es, amely november 9-én szolnoki otthonából gépmenetben érkezett Dombóvárra. Ott az egyéb munkák miatt első körben csak tárolják, de a tervek szerint 2014 első félévében ismét vonatok élén pompázhat. Rajongótáborát megnyugtathatjuk, festése a megszokott marad, némi extrával fűszerezve!
Az M62 001-es a hetvenes évek vége óta először 2000 júliusában mutatkozott meg csíkosan a nagyközönség előtt, a Vasúttörténeti Park átadásán. Már ekkor többen megjegyezték, hogy sok apró részlete eltér az eredetitől. A kritikák szerint ezek az eltérések egybehangzóan annak a korosztálynak tűnnek szembe, akik nemcsak fotókról ismerik, hanem személyes emlékeik is kötődnek a néhai Szergejekhez.
A revízió során az újrafestés meg el sem készült, a szolnoki műhely már ekkor tisztában volt a várhatóan nem a legjobb végeredménnyel. Csak több-kevesebb sikerrel tudták kiharcolniuk a megfelelő árnyalatokat, ezért lehetőségek szerint a rájuk kényszerített „hibákat” próbálták orvosolni. További problémát jelentett, hogy a RAL-színskála árnyalatai is változtak az elmúlt évtizedek alatt, bár a Szergejek sosem üzemeltek egységes külsőben!
Dombóvári ígéretek szerint a 001-est a fényezés után várhatóan nem érheti kifogás: a karosszéria hibáinak újralemezelése után a csíkjainak színe is változik. Mindezek mellett a gépterében történő változások biztosítják a további stabil üzemelését: a B vizsgához hozzátartozik a motor teljes körű felújítása, és a forgóvázak cseréje, amelyek kopásaik miatt az utóbbi időkben már csak hatvan kilométer per órás sebességgel közlekedhetett. A motor rendbehozatalához szükséges főbb alkatrészeket Ukrajnából, egyenesen a gyárból rendelik, ahol még a mai napig is minden megkapható a 628-asokhoz! Elgondolkoztató, hogy ennek ellenére miként fogyatkozhatott meg ennyire a régi szép időkben közel háromszáz mozdonyos Szergej-flotta...
Kevés régi arculatot öltött mozdonyról mondható el, hogy nem került a Nosztalgia Kft. kezei közé, de az M62 001-es egyelőre megúszta ezt a sorsot. Ennek ellenére sok mozdonyparádét megjárt, már az ezredforduló előtt is, piros színben. Például az 1995-ös debreceni, és az angyalföldi felvonulásokon ő képviselte a sorozatot. Később csíkosan még pozsonyi parádén is vendégeskedett.
Ezen eseményektől eltekintve a szolnoki fűtőház állományában tengeti mindennapjait. Különösebb figyelmet sajnos nem kaphatott, hiszen telephelyéhez a kilencvenes évek eleje óta csak két Szergej tartozott, ezért társaiéval megegyező feladatokat látott el. Az M62 117-es a kétezres években indult remotorizációs program keretében került el Szolnokról, szinte csak a 120-as maradt mellette, ami az elmúlt években rengeteg telephelyet megjárt – bár záhonyi B vizsgája óta ismét „hazai” pályákon koptatja a síneket.
A 001-es hétköznapi használatán főként tehervonatok továbbítása értendő, de gyakori vendég volt például a 120a vonal felújításánál mozgó anyagvonatokon is. Gyakran kijut neki a szolnoki daruszerelvény, mivel tartalék mozdonya rendszerint még a mai napig is 628-as. A daruhoz köthető egy szomorú útja is, szinte közvetlenül az újrafestése után: 2000. július 1-jén a 7716 számú vonatot továbbító MDmot 3029-es Szeged-Rókus állomás közelében egy török rendszámú kamionnal ütközött, ennek következtében a motorkocsi a töltésről leborulva egy ház kertjében landolt. Roncsaiért tizennyolc nappal később a szolnoki daru indult, élen a még erős festékszagot árasztó M62 001-essel.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!