Szmogriadó: füstbe ment terv

Trautmann Balázs   ·   2011.11.17. 10:40
cim2

Idestova 15 éve szinte mindennap kerékpározom a városban. Lakhelyem és jelenlegi munkahelyem között cirka 40 perces bringázással közlekedem alapesetben, Budán és Pesten, eldugott mellékutcán és kétszer három sávos főútvonalon, hídon és hegyen át. Van összehasonlítási alapom, és van véleményem is. Lehet: én tekertem ma reggel is a forgalomban.

Méghozzá abban a forgalomban, ami semmivel nem volt kisebb, mint tegnap vagy a múlt héten. Semmivel nem volt kisebb így, szmogriadó idején a forgalom, és nem egy, nem két piros vagy fekete matricás autót láttam magam körül. Nem a kétütemű Wartburgokról, pöfékelő Trabantokról, öreg Ladákról van szó: régi Suzukik, Puntók, B Corsák színesítették – illegálisan – a sorokat. Nem is beszélve a matrica alapján nyugodtan közlekedő klasszikus brigád Transitokról, sok százezer kilométeres, minden egyes indulásnál harcászati ködösítést végrehajtó Ducatókról, Boxerekről. És ejtsünk néhány szót a BKV-ról is: ma is ugyanúgy tekerhettem a fekete plakettes, irgalmatlanul kormoló Ikarus IK260-as mögött, amelyet a garázsnak sikerült ma működő féklámpa nélkül kiadnia a 137-es vonalra. Értem én, hogy a saját jól felfogott érdekemben tökéletesen karbantartott, katalizátoros, injektoros, kis köbcentis, de már 22 éves E Kadettem plakettszín alapján közellenség, de talán ideje lenne átgondolni, mi is füstöl és mennyit.

Így, ebben a formában ennek az egész hercehurcának semmi értelme nincs. Mint említettem, én nem vagyok szakértő, hanem egyszerű adófizető, kerékpározó munkavállaló, de innen, jelentem, a két kerék perspektívájából úgy látszik, hogy nincs eredmény. Abba kéne ezt hagyni, mert felesleges. Csak arra jó, hogy cikkek szülessenek, hogy internetes fórumokon anyázzák egymást, hogy ismét kapjon egy kellemes témát az örök és jelentős részben mesterséges „autós-bringás” verbálhadakozás.

A 100-as érték az egészségügyi határérték <br>(fotó: idokep.hu)

Érezhető forgalomcsökkenést valószínűleg csak a jól ismert páros-páratlan módszer jelentene. Kérdés persze, hogy a szennyezőanyagok levegőbe jutását ez mekkora mértékben csökkentené: ehhez nem értek. Azt azonban aktív kerékpárosként és tömegközlekedőként tudom, ha a ma gépkocsival közlekedők fele a buszokra, villamosokra, HÉV-ekre zúdulna, sok jó nem sülne ki belőle. A végletekig kizsigerelt BKV-nak úgy hiányozna ez a tömeg, mint ablakos tótnak a hanyattesés. Talán elsőként ezen a területen illene lépni valamit, mielőtt át nem gondolt, propagandisztikus lépésekkel járatjuk le a szmogriadó fogalmát.

Hölgyeim és uraim, a környezetvédelem komoly dolog. Ennél sokkal komolyabb.

Kapcsolódó hírek