Hangok a pilótafülkéből: miért nem sikerült vezetni a gépet?
Az Air France A330-asának balesetét vizsgáló francia repülési hatóság az előzetes jelentés egyik mellékleteként megjelentette a pilótafülke hangrögzítője (CVR, Cockpit Voice Recorder) felvételének átiratát a gép utolsó perceiről. Erre alapítja következtetéseit a Flightglobal, a legtekintélyesebb brit repülési portál.
A pontos átirat annyiban jelent plusz információkat az eddig nyilvánosságra hozott adatokhoz képest, hogy egyfelől kiviláglik: a kapitány, aki a turbulens zónába való érkezéskor még a személyzet pihenőjében volt, már nem tudott érdemben segíteni a két első tisztnek, amikor visszatért a pilótafülkébe. Akkor tért vissza ugyanis, amikor a gép már átesett és nagy sebességgel süllyedt, gyakorlatilag zuhant a tenger felszíne felé.
A másik fontos momentum, amit az anyagot értékelő Flightglobal „dermesztően világosnak” minősített, az volt, hogy a gép megmentésével próbálkozó pilóták a többször is megszólaló „stall” azaz átesésjelzés ellenére mindvégig nem hitték el, hogy a gép valóban átesésben van. Ennek következtében „kísérleteik a gép feletti ellenőrzés visszaszerzésére nem is lehettek sikeresek”.
A pilóták a kissebességű repülési tartományból kizárólag a hajtómű teljesítménye révén próbálták kihozni a gépet, és a beszélgetésük egyszer sem érintette a gép állásszögét. Szavaik elsősorban arra vonatkoztak, hogy nem értik, hogy a beavatkozásuk mért nem hozza meg a kellő eredményt.
Mint korábban elmondtuk, a hatósági vizsgálat eddigi megállapításai elsősorban a pilóták hibáit, ezeken keresztül pedig a képzést, elsősorban a nagy magasságú manuális repülési jártasságok hiányát kifogásolták a baleset kapcsán. A légitársaság viszont tiltakozott a vizsgálók pilótákat ért kritikái miatt.