Hatalmas helikopterbeszerzés Lengyelországban

iho/repülés   ·   2012.10.25. 08:45
Polish_mi8_cim

Hetven gépre szóló katonai helikopterbeszerzési programot jelentett be a lengyel védelmi miniszter: a korábbi 26 gépes tendert alaposan kibővítették, a gépvásárlás természetesen a kiterjesztett formában is versenyeztetéssel zajlik majd, a beszerzések értéke tízmilliárd zlotyi, vagyis 3,1 milliárd dollár.

A lengyel haditengerészet forgószárnyasai: a kötelék élén és végén Mi-14-es, a balkísérő Kaman Seasprite, a jobbkísérő W-3-as <br>(fotók: wikipedia)

Tomasz Siemoniak bejelentéséről a Flight International nemzetközi szaklap számolt be, a tudósítás részletesen ismerteti az egyes kategóriák követelményeit is. 48 taktikai szállítóhelikopter kell, hogy leváltsa a szárazföldi erők támogatására a jelenlegi Mi–8/17-eseket, tíz gépet igényel kutató-mentő feladatokra a légierő. A haditengerészet összesen tizenkét gépet kap, hatot tengeri kutató-mentő szerepkörben, hatot pedig tengeralattjáró-elhárító feladatokra.

A fegyveres erők modernizációjával megbízott államtitkár szerint a tenderkiírás 2012 és 13 fordulójára várható, 2013 májusára pedig már alá is lehet írni a szállítókkal a szerződéseket. Az új gépek átadása 2014-től 2022-ig tart majd.

Lengyel Mi-8-as: cserére érett

A várható jelentkezők egyike az Augusta-Westland lengyel cége, a PZL Swidnik az AW149-essel, de feltehetően beszáll a versenybe a megrendelésért az Eurocopter is az EC725-össel. Ugyancsak komoly jelölt a Sikorsky lengyelországi gyára, a PZL Mielec, ahol az egyik legelterjedtebb, legsikeresebb közepes szállítógép, az amerikai S–70-es i-változatának gyártása kezdődött nemrég. Az eredeti, kevesebb gépre szóló versenykiírás egyetlen típust jelölt meg valamennyi feladatra, de a mostani tender különféle típusok beszerzését teszi lehetővé a különféle kategóriákban.

Az egyik jelölt: lengyel gyártású Black Hawk az idei ILA-n

Amit az államtitkár a bejelentéskor erősen hangsúlyozott: a kiválasztott helikoptereket Lengyelországban kell legyártani, a lehető legmagasabb hazai terméktartalommal. „Nem vásárolunk helikoptereket olyan gyártóktól, akik nem osztják meg velünk a technológiát és a forráskódokat, és akik nem Lengyelországban állítanák fel a karbantartó és javító bázisukat” – mondta a tárcavezető.

A helikoptergyártók számára ugyancsak fontos bejelentés volt, hogy Lengyelország 2018-ban ír ki tendert Mi–24-es harci helikopterei lecserélésére is.

A Mi–14-es tengeri kutató-mentő is nyugdíjba vonul <br>(fotó: Kelecsényi István)

A Flightglobal adatbázisa szerint a lengyel légierő 28 Mi–2-essel, 12 Mi–8-assal, illetve 17-essel, valamint 17, a Mi–2-es továbbfejlesztéseként Lengyelországban készült W–3-assal repül, míg a szárazföldi erők 56 Mi–2-est, 44 Mi–8-ast, 17-est, sőt,  modernizált 171-est is használnak, ugyancsak repül ennél a haderőnemnél 40 W–3-as és 25 Mi–24-es harci helikopter.

A haditengerészetnél hat Mi–8/17-es, 13 (vízre is leszálló) Mi–14-es, három W–3-as és négy merikai Kaman SH2G repül: ezek a Super Seasprite-ok egy megvásárolt fregatt „tartozékaiként” kerültek Lengyelországba.

Még ha a gépek egy része már valójában nem is hadra fogható, ezek a számok akkor is érthetővé teszik a beszerzések komoly mennyiségét.

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.