Hűha, hol szálltunk le, ez nem az a reptér...

iho/repülés   ·   2012.08.16. 11:00
C-17_landind_cim

Hiába a legmodernebb gépek és a legmodernebb navigációs és helymeghatározó eszközök, úgy látszik, még mindig megtörténhet az a furcsaság, hogy egy repülőgép máshol köt ki, mint ahová eredetileg tartott. Az Egyesült Államokban az Avweb jelentése szerint két ilyen eset is történt az elmúlt hetekben, ráadásul az egyik főszereplője a legmodernebb katonai szállítógépek egyike volt.

Egy a United Express járatát teljesítő, a Silver Airways üzemeltetésében repülő Saab 340-es mintegy tíz mérfölddel tévesztette el a célrepülőteret, Clarksburg helyett Fairmont repülőterén landolt. A gép 11 utasát a leszállás után nem sokkal átszállították az eredeti végállomásra, a személyzetet viszont azonnal felfüggesztették. A Silver Airways elnöke bejelentette, belső vizsgálatot tartanak az ügyben és elnézést kért a járat utasaitól.

A másik eset egy sokkal nagyobb géppel történt és sokkal nagyobb (média)feltűnést is keltett, no meg érthető riadalmat: az amerikai légierő egyik óriási C–17-ese 19 főnyi személyzettel és 23 utassal a fedélzetén július 25-én a MacDill légibázis helyett a Peter O. Knight repülőtéren ért földet.

A gép egyenesen Délkelet-Ázsiából repült Floridába, landolása már a hangja miatt is riadóztatta a kikötői kisváros lakosságát: az itteniek hozzászoktak a viszonylag alacsonyan repülő nagy gépek látványához a légtérben, merthogy a bázis mindössze négy mérföldre van tőlük. De hogy a maguk kis privát repterén is leszáll egy, az már meglepte őket. Amint a videón is hallatszik, sokan attól tartottak, hogy a hatalmas gép nem fog tudni megállni a pálya végén. Egyébként az is komoly riadalmat okozott a floridai nagyvárosban, különösen a felhőkarcolókban dolgozók között, ahogy a gép alacsonyan átrepült Tampa felett.

Az persze akár a C–17-es kiváló leszállóképességét is mutatja, hogy a támaszpont három kilométeres pályája helyett az alig több mint egy kilométeres kis reptéri beton is elég volt neki a földetéréshez, igaz, a túlsó küszöb előtt csak méterekkel tudott megállni. A felszállás is sikeres volt, de ehhez azért a szükségtelen terheket, például az utasokat kiürítették a fedélzetről. A légierő az Avweb szerint mindeddig nem adott részletes tájékoztatást és magyarázatot az incidensről, csak annyit, hogy természetesen a vizsgálat megkezdődött.

A helyiek számára mindenesetre komoly látványosság volt a hatalmas szállítógép érkezése a kis helyi reptérre, és néhány órával később valóságos minirepülőnap volt a felszállása. Mint egyikük elmondta, legutoljára a nyolcvanas években történt hasonló tévedés a katonák részéről, de azt a gépet – egy Boeing 727-est – szét kellett szerelni és szárazföldi úton kellett átvontatni az igazi úti célhoz.

Amint a Google Earth felvételén is látható, a Tampa International, a MacDill és az aprócska Peter O. Knight valóban elég közel fekszik egymáshoz, ráadásul a bázis egyik pályájának iránya megegyezik a kisgépes reptérével.

A C–17-esnek, pláne csökkentett terheléssel, nem volt gond felszállni a rövid és keskeny pályáról, bár a jóval a betonon túl lógó külső hajtóművei alapos koszt kavartak nekifutás közben.

Azonban nemcsak katonai szállítógépek keverték össze a leszállás helyszínét ezzel az apró General Aviation repülőtérrel: 2004-ben egy hét alatt két alkalommal is kisebb közforgalmi gépek értek itt földet az ugyancsak közeli Tampa International helyett. Hogy még érdekesebb legyen a dolog, arra is volt példa, hogy egy utasszállító a tampai nagyreptér helyett a légibázison landolt.

Kapcsolódó hírek