Ismét csúszik a CSeries-program?
Fontos hír a Bombardiernek, hogy a Dubai Airshow alkalmával elhangzott nem hivatalos bejelentés után most már biztossá vált egy újabb megrendelés a vadonatúj típusára. Az Iraqi Airways öt CSeries 300-as megvételére kötött szerződést, és tizenegyre tett opciós foglalást. A fix rendelés értéke listaáron 387 millió dollár, az opciókkal együtt az üzlet értéke 1,26 milliárdra emelkedhet.
A megrendelésnek köszönhetően a Bombardier már 182 CSeriesre tud biztos vevőt, opciókkal együtt ez a szám 419, de az opciókból nem lesz mindig valóságos vétel. A kanadai gyártó korábban úgy nyilatkozott, hogy az első prototípus repülése után a rendelések száma és aránya radikálisan megnő majd, de igazán komoly áttörés egyelőre nem következett be. És lehetséges, hogy ennek az az oka, hogy az első példány repülése még nem győzte meg a leendő vásárlókat olyan mértékben, ahogy ezt a gyártó remélte.
Egyfelől a gép nem jutott még el azokhoz a tesztekhez, amelyek a tervezett üzemeltetési mutatókat igazolnák, tehát azt a 15 százalékos üzemeltetési megtakarítást és húszszázalékos fogyasztáscsökkenést, amit a légitársaságoknak a Bombardier az új, könnyebb, a kategóriájának megfelelő konstrukció révén ígért, szemben a versenytársakkal, amelyek nagyobb gépek kisebb kiadásaival töltik ki a 110-160 üléses szektort. November második felében az elhangzott nyilatkozatok szerint a prototípus még nem repült 25 ezer láb fölött, vagyis még nem próbálták ki azon az utazómagasságon, 30 ezer láb fölött, amelyben a takarékos repüzem mérhető és bizonyítható lenne.
A gyártól származó friss információk szerint ezeket a magasrepülési teszteket a korábbi elképzelésekkel szemben nem a még nem kész második, hanem a már repülő első prototípussal végzik el. Az is kiderült, hogy a gép repülésvezérlési rendszerét még mindig csak „direkt” módban használták, egyelőre nem kapcsolták azt a „normál” üzemmódot, amit a fly-by-wire utasszállító gépek a szokásos üzemeltetés során használnak, és ami egyrészt megvédi a gépet az előírt repülési paraméterek átlépésétől, másrészt garantálja a gazdaságos üzemeltetést.
A legfrissebb hírek pedig ismét a program (további?) csúszását helyezik kilátásba, miközben az őszre ígért második tesztgép beállítását „a következő hetekre” ígéri a Bombardier. A légialkalmassági engedély megszerzésére és az első gép átadására a cég akkor fog időpontot megjelölni, amikor a harmadik prototípus is repülni fog. A berepülési programot a kemény kanadai tél beköszöntével Wichitába helyezik át, a kansasi nagyváros Bombardier-telephelyére, ahol a Learjeteket gyártják.
Emlékezetes, az új típus és új hajtómű berepülési programját egy évre tervezte a kanadai gyártó. Az első példány repülése júliusról szeptember közepére csúszott, és a szakértők már akkor is csak 2015-re prognosztizálták az első szériagép átadását. Sokaknak ugyancsak elgondolkodtató volt, hogy a gépen az első néhány repülés után ismét földi szilárdsági tesztet kellett végezni, amiről a gyár úgy nyilatkozott, hogy a terveknek megfelelően történik, a nemzetközi szaksajtó azonban előre nem látott rezonanciákat, flatter-jelenségeket sejtett a háttérben, amelyekre az első néhány felszálláskor derülhetett fény.
A mostani helyzetet a Bombardier egyik főnöke úgy jellemezte, hogy a tesztrepülések első szakasza a terveknek megfelelően ennyire lassú, és azt is hozzátette, hogy nem kell minden próbát a levegőben elvégezni a géppel. A forgalomba állítás csúszása természetesen a fejlesztési költségek növekedését jelenti, de a cégvezetés szerint egyelőre még benne vannak a tervezett 3,4-3,9 milliárdos keretben, a megtérülést a Bombardier a várható eladások fényében továbbra is biztosnak látja.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!