Ismét magyar Gripen repül Fairford egén - vagy mégsem...

iho   ·   2017.07.02. 08:45
cim

Olvasóink egyike hívta fel a figyelmet: időközben a Magyar Légierő HAS-39-dese megjelent a Royal Air Tattoo „Cancellations” kategóriájában, vagyis a lemondott résztvevők listáján.

Korábban írtuk:

Szatmári „Szatyi” László őrnagy és Gottschall András százados személyében két új bemutatópilóta képviseli a Magyar Honvédséget idén a nemzetközi repülőnapokon. Nyolcperces programjukat a tervek szerint a két hét múlva kezdődő angliai Royal International Air Tattoo, a világ legnagyobb katonai repülőtalálkozójának a nézői is láthatják.

Mint arról tavaly beszámoltunk, a 2016-os RIAT-on megvolt a helye a magyar harci gépnek, legalábbis a statikus bemutatón, de logisztikai problémák miatt végül a kecskemétiek nem vettek részt a találkozón, 2015-ben is a lemondottak listáján szerepelt a magyar Gripen.

A Honvédelem.hu portál összeállítása szerint idén az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kétezer lerepülhető órával gazdálkodhat, ami négyszázzal több annál, amennyit az elmúlt évben felhasználhattak. „Ezeknek a pluszóráknak köszönhetően, bár Kecskeméten 2017-ben nem lesz repülőnap, a negyedik generációs JAS–39 Gripen vadászgépek kiváló tulajdonságairól és hajózóink felkészültségéről – a jelenlegi elképzelések szerint – nyolc külföldi légi show résztvevői mégis meggyőződhetnek”, írja a portál.

A demopilóták: Szatmári őrnagy, Gottschall százados (fotó: honvedelem.hu)

A Szatmári László őrnagy és Gottschall András százados rendelkezésére álló 8–10 percet alapvetően a legutóbbi kecskeméti repülőnapon látott elemekkel töltötték ki, csupán ezek sorrendjén változtattak egy kicsit – valószínűleg azért, hogy „rajta hagyhassák a kezük nyomát” a programon. Lehetőségeik ugyanis erősen korlátozottak, hiszen a Gripenek műszaki paraméterei 2013 óta változtak, elődeik viszont e géptípus teljesítőképességének határát súroló, igen látványos bemutatót tartottak akkor Kecskeméten.

Van a programban többek közt nagy sebességű áthúzás, bukfenc és nagy terhelésű forduló is. Amit a repülőgép üzemeltetési tartományán belül biztonsággal végre lehet hajtani, az mind szerepel a bemutatóban. A Gripent azonban kis mérete miatt szemből szinte alig lehet észrevenni, műrepülést nagy magasságban pedig azért nem érdemes végrehajtani vele, mert csak egy kis pont látszana belőle az égen. A nézőkkel szemben, az alacsony magasságon „kiterített” gép viszont biztos siker – főleg, ha jó hangos a manőver. Ilyen például a közönség egyik kedvence, a nagy állásszögű fáklyaforduló: a gép 24–26 fokos állásszögben, 200–210 kilométeres sebességgel érkezik a beton fölé, a nézők előtt úgy 150 méteren bekapcsolja az utánégetőt, majd végrehajt egy 360 fokos manővert. Hasonló sikerre számíthatnak a nagy túlterheléses fordulók, amelyek végrehajtásakor a repülőgép szárnyán – az időjárástól függően – kicsapódik a pára, olvasható a program leírásában.

(fotók: H. Szabó Sándor)

A légierő két új bemutatópilótája Svédországban részt vett egy kimondottan demopilótáknak szervezett elméleti továbbképzésen, amelyen a Gripen speciális képességeit elemezték és repülésbiztonsági kérdésekkel foglalkoztak.

A portálon a két pilóta összefoglalta eddigi pályáját is.

Szatmári őrnagy rutinosnak számít, tíz évvel ezelőtt ugyanis szintén ő volt az egyik bemutatópilóta: a 11-es oldalszámú MiG–29-essel utánégető használata nélkül repülte le az akkori programot. Tizenöt évesen vitorlázógéppel kezdett repülni, a Szolnoki Repülőtiszti Főiskolán tanult, Jak-52-essel repült, végzősként Albatrosszal. 1998-ban az Egyesült Államokban  repülőkiképzés következett a texasi Del Rio melletti Laughlin légibázison, majd a Puma század állományában MiG–29-es átképzésen vett részt, 2002 nyarán pedig iaz NFTC-program keretében kanadai kiképzésen vett részt, most a Puma század Combat Ready minősítésű rajparancsnoka.

Gottschall András százados a Kecskeméti Főiskolán tanult, majd jelentkezett a kanadai NFTC-programra, „második nekifutásra” felvették. A felkészülés során Szolnokon Jak–52-est repült. 2006-ban avatták hadnaggyá, majd kiutazott Kanadába. A Moose Jaw bázison részt vett az alapkiképzésen, míg a harcászati kiképzést a Cold Lake bázison teljesítette. A tanfolyam hallgatói először a turbólégcsavaros Harvard II típust repülték, utána pedig Hawkot. Hazaérkezését követően a kecskeméti repülőbázis harcászati kiképző repülőszázadának állományába került, jelenleg a repülőműveleti főnökség részlegvezetője. Besorolása ugyancsak Combat Ready.

A portál összeállítása szerint Fairford után a magyar Gripen július 22–23-án Bukarestben, augusztus 26–27-én a szlovákiai Szliácson, szeptemberben Belgiumban majd az ostravai NATO-napon repül bemutatót.

A RIAT-on a Magyar Légierő először 1993-ban szerepelt, a „Huszárok” MiG-21-esekkel repültek emlékezetes és nagy sikerű bemutatót, a későbbiekben a magyar katonai pilóták közül többen sikeresen elhódították a legjobb bemutatóért járó díjat MiG-29-essel, de nagy sikere volt Langó Viktor százados Gripen-repülésének is, 2013-ban.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek