Tizenöt év után az év végére elkészülhetnek a kecskeméti vasútállomás felújításának végleges tervei

Az intermodális csomópont megépítéséről még tavasszal határozott a kormány, van rá forrás is, a projekt egy–két év elteltével valósulhat meg.
A beruházás teljes egészében az Építési és Közlekedési Minisztériumhoz (ÉKM) tartozik, a fejlesztést a MÁV-nak saját hatáskörben, 2025-ben meg kell kezdenie. Erről még Lázár János építési és közlekedési miniszter beszélt tavaly novemberi, kecskeméti látogatásakor, amikor azt ígérte, „leporolják” a kecskeméti intermodális csomópont már korábban elkészült terveit. A fejlesztés tartalmi része 2021. augusztus 8-i (!) dátummal megtalálható az ÉKM Beruházási Portálján.
A „Kecskemét Megyei Jogú Város vasútállomás intermodális átszállókapcsolatainak fejlesztése és P+R parkolók kialakítása” című fejlesztés célja a különböző közlekedési módozatok utasfogadó és kiszolgáló létesítményeinek integrálása a MÁV állomás térségében. A Széchenyi téri helyi buszállomás kiváltása a vasútállomás mellett lévő jelenleg javarészt helyközi buszállomás összevonásával „kerül megvalósításra” – írja a portál. Az eddig vasúti területtel elszigetelt Hunyadiváros városrész közlekedési kapcsolatainak erősítése érdekében vasút feletti gyalogos és kerékpáros közúti felüljáró „kerül elhelyezésre” a vasúti felvételi épület mellett, buszállomáshoz közelebbi részen. A buszpályaudvaron a helyközi járatoknak „20 db” hátramenet nélkül használható, fűrészfog jellegű indulóállás „kerül kialakításra”, és további, a csuklós és a háromtengelyes autóbuszokra tervezett kocsiállást, valamint tárolóhelyeket is létesítenek. Az ismertetés kitér a P+R és az üzemi parkolókra, az útépítésre, a vasút feletti, hét méter javasolt keresztmetszeti szélességű felüljáró részleteire, továbbá a felvételi épület felújítására, átépítésére is.
A dokumentum a VIKÖTI Mérnök Iroda Kft.-t és az Unitef '83 Műszaki Tervező és Fejlesztő Zrt.-t azonosítja tervezőként. Korábban is készültek már tervek, 2015-ben a Kecskemét Közlekedésfejlesztési Konzorcium és alvállalkozói – tagjai: Utiber Közúti Beruházó Kft., Unitef '83 Műszaki Tervező és Fejlesztő Zrt., és a Középülettervező Zrt. – ismertették vonatkozó elképzelésüket.
Másfél évtized nagy idő, az első munkára, az intermodális pályaudvarra (tehát még nem csomópontra) és a kapcsolódó közösségi közlekedési fejlesztésekre még a kecskeméti önkormányzat írt ki közbeszerzést 2010-ben. Csakhogy sem a megvalósíthatósági tanulmány, sem az engedélyeztetési és kivitelezési tervek nem készültek el, 2014-ben a Magyar Közlönyben már is nem szerepelt a nagyberuházásokat felsoroló listában a kecskeméti projekt támogatása, de 2015-ben azért még beszámolhattunk az ügy aktuális állásáról. Így jött el 2019, ám ekkor már nem az önkormányzat, hanem a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. írt ki közbeszerzést az intermodális csomópont tervezésére. A nyertessel nettó 488 millió forintért kötöttek szerződést, a látványterveket be is mutatták egy kecskeméti lakossági fórumon. Később, ugyancsak egy közösségi fórumon a NIF részéről elhangzott, a kivitelezés 2023-ban kezdődhet.
Most 2025-öt írunk, és az év végére lehet építési engedélye az intermodális csomópontnak. A kivitelezés megindulásának időpontja azonban kérdéses, derült ki a kecskeméti közgyűlés hét bizottságának a múlt héten tartott rendkívüli, együttes ülésén. Amiben a város bízhat, az az, hogy a tervező cég és a megrendelő minisztérium ígéretet és kezességet vállalt arra, hogy az eddigi lakossági és városi szakmai vélemények és műszaki tartalom-módosítások benne maradnak a tervekben.
Az eddig történteket a kecsup.hu ebben az írásban foglalja össze kimerítően.
Nyitóképükön: látványterv 2015-ből a Kecskemét Közlekedésfejlesztési Konzorcium és alvállalkozói, az Utiber Közúti Beruházó Kft., az Unitef '83 Műszaki Tervező és Fejlesztő Zrt., és a Középülettervező Zrt. jóvoltából
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!